Φαντάζεστε αν είχαμε δημοτικά υπόγεια πάρκινγκ στις πλατείες τι θα κερδίζαμε κάτοικοι και Δήμος Αγίας Παρασκευής;

Οι υπόγειοι χώροι στάθμευσης είναι μια όλο και πιο συχνή λύση για την αντιμετώπιση της έλλειψης χώρου στάθμευσης στις σύγχρονες πόλεις. Σήμερα, αυτοί οι χώροι δεν εξυπηρετούν μόνο τις ανάγκες των οδηγών, αλλά προσφέρουν σημαντικά οικονομικά οφέλη τόσο για το φορέα που τους λειτουργεί, όσο και για τους χρήστες.

Του Στρατή Μαζίδη

Οι υπόγειοι χώροι στάθμευσης είναι γκαράζ που βρίσκονται κάτω από το έδαφος, συχνά κάτω από κτίρια ή πλατείες. Με τη χρήση αυτών των χώρων, εξοικονομείται πολύτιμος χώρος στην επιφάνεια για άλλες χρήσεις, όπως πεζοδρόμια, πλατείες πάρκα ή δρόμοι.

Ποια είναι τα οικονομικά οφέλη; Οι υπόγειοι χώροι στάθμευσης δεν είναι μόνο χρήσιμοι για τη διευκόλυνση των οδηγών, αλλά παρέχουν έσοδα στους δήμους που έχουν δραστηριοποιηθεί στον τομέα αυτό. Η ενοικίαση των θέσεων στάθμευσης, είτε μέσω μηνιαίων συνδρομών είτε με την πληρωμή ανά ώρα, δημιουργεί ένα σημαντικό έσοδο για την τοπική αυτοδιοίκηση. Αυτά τα έσοδα μπορούν να αξιοποιηθούν για τη βελτίωση των υποδομών, την ανάπτυξη νέων έργων και τη συντήρηση των δημόσιων χώρων.

Επιπλέον συμβάλλουν στην οικονομική ανεξαρτησία ενός δήμου ενώ παράλληλα επιστρέφουν με τη μορφή υπηρεσίας ως ανταπόδοση στους δημότες.

Πώς ωφελούνται οι κάτοικοι; Η ύπαρξη υπόγειων χώρων στάθμευσης μειώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, καθώς προσφέρουν έναν οργανωμένο και ασφαλή χώρο για τα οχήματα. Αυτό σημαίνει λιγότερη πίεση και λιγότερη κίνηση στους δρόμους, κάτι που βελτιώνει την ποιότητα ζωής στην πόλη. Οι οδηγοί εξοικονομούν χρόνο και καύσιμα διατηρώντας παράλληλα την ηρεμία τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δημοτικοί χώροι στάθμευσης είναι οικονομικά προσιτοί. Πχ η ΔΑΕΜ ΑΕ [αναπτυξιακή του Δήμου Αθηναίων] λειτουργεί τα υπόγεια πάρκινγκ στην πλατεία Κλαυθμώνος και τη Βαρβάκειο αγορά.


Στην Αγία Παρασκευή το πρόβλημα της στάθμευσης είναι ιδιαίτερα έντονο, τόσο στα νευραλγικά σημεία της πόλης όσο και στις γειτονιές.

Σίγουρα δεν αποτελεί υποχρέωση ενός Δήμου να εξασφαλίζει θέσεις στάθμευσης σε εκείνους που ενώ έχουν πχ μια θέση, διαθέτουν τέσσερα ΙΧ. Αυτό είναι πρόβλημα των τελευταίων και ενδεχομένως να  χρειάζεται κάποια στιγμή να προσεγγιστεί νομοθετικά το ζήτημα του πόσα οχήματα μπορούν να αντιστοιχούν σε ένα διαμέρισμα χωρίς διασφαλισμένη θέση στάθμευσης. Ωστόσο οι οικονομικές ευκαιρίες που παρέχονται σε ένα Δήμο μέσω της δημιουργίας και λειτουργίας χώρων στάθμευσης, μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντική ανακούφιση.

Πχ η λεωφόρος Μεσογείων ασφυκτιά. Η Αγίου Ιωάννου ομοίως. Αν όμως ο Δήμος Αγίας Παρασκευής διέθετε υπόγειους ή έστω και υπαίθριους χώρους στάθμευσης [εκεί που υπόγειοι δεν μπορούν να δημιουργηθούν] δε θα είχαμε μια αισθητά καλύτερη καθημερινότητα; Θα μπορούσε ο καθένας που για τον Χ, Ψ, Ζ λόγο δεν επιθυμεί να κινηθεί πεζός, να δώσει 2-3 ευρώ γα 2 ώρες ώστε να κάνει με ηρεμία τις δουλειές του δίχως να ενοχλεί, να παρεμποδίζει και να διατρέχει τον κίνδυνο να πληρώσει ένα σεβαστό ποσό για κλήση.

Δυστυχώς στην Αγία Παρασκευή ό,τι αφορά ανάπτυξη, οικονομική αυτονομία και γενικώς ενεργητική παρουσία του Δήμου πέρα από τα τετριμμένα, έκανε πάντα τζιζ. Μπορεί κατά καιρούς να ακούγονταν μεμονωμένα διάφορες φωνές που μιλούσαν για γκαράζ είτε στην κεντρική πλατεία είτε στου Αϊ Γιάννη αλλά ουδέποτε υπήρξε μια συγκροτημένη πρόταση και μια πλήρης ολοκληρωμένη συζήτηση πάνω στο θέμα. Χώρια πως πολλές φορές κινδυνεύει κανείς να χαρακτηριστεί ως εκπρόσωπος συμφερόντων, οπότε ας επιλέξουμε την ασφάλεια της στασιμότητας.

Καθώς η σημερινή Δημοτική Αρχή έχει ξεκινήσει να τακτοποιεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων του Δήμου που βρίσκονταν στον αέρα στο Κτηματολόγιο, ενδεχομένως να είναι χρήσιμο να ανοίξει τη σχετική συζήτηση.

Επιπλέον η κατάσταση στην κεντρική πλατεία Αγίας Παρασκευής χαρακτηρίζεται μάλλον ως κορεσμένη. Χρειάζεται μια ανανέωση αλλά και επικαιροποιημένη σχεδίαση με περισσότερους χώρους για μικρούς και μεγάλους. Στα πλαίσια αυτά, θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένας υπόγειος χώρος στάθμευσης. Αυτό θα βελτίωνε και την επισκεψιμότητα της περιοχής τονώνοντας την εμπορική κίνηση. 

Επίσης το παράδειγμα του Δήμου Αθηναίων δείχνει ότι οι αναπτυξιακές δεν είναι εξ ορισμού αμαρτωλές. Τα πάντα εξαρτώνται από το που βρισκόμαστε, τι θέλουμε να κάνουμε και που σκοπεύουμε να φτάσουμε.

Συμπέρασμα;Οι υπόγειοι χώροι στάθμευσης είναι μια αναγκαία και έξυπνη λύση για τις σύγχρονες πόλεις. Εκτός από την ευκολία που προσφέρουν στους κατοίκους, αποτελούν μια σημαντική πηγή εσόδων που μπορούν να βελτιώσουν τη ζωή μας και την περαιτέρω ανάπτυξη της πόλης.

Νεότερη Παλαιότερη