pixabay / AbsolutVision |
Του Στρατή Μαζίδη
Όπως τονίζει εκτενές ρεπορτάζ της θεσσαλικής ιστοσελίδας onlarissa.gr οι αποφάσεις αυτές δεν έχουν κομματικό χρώμα αφού δημοτικές αρχές διαφόρων πολιτικών αποχρώσεων οδηγούνται αναγκαστικά σε αυτές.
Αναφέρεται συγκεκριμένα:
Τα ποσοστά των αυξήσεων κυμαίνονται από 30 έως και 60%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις καταγράφονται και ρεκόρ, όπως για παράδειγμα στο δήμο Αχαρνών που οι αυξήσεις αγγίζουν το 80% ή σε ορισμένες περιπτώσεις στο δήμο Ρεθύμνου που αγγίζουν και το 130%!
Δεκάδες οι περιπτώσεις σε ολόκληρη τη χώρα: Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Χανιά, Κόρινθος, Καλαμάτα, Λαμία, Ρόδος, Δράμα, Γλυφάδα, Καλαμαριά και πολλές ακόμα.
“Δεν είναι εύκολο για ένα δήμαρχο να αποφασίζει αυξήσεις, έστω και λίγων ευρώ το μήνα, αλλά προτιμήσαμε να πάρουμε αυτά τα μέτρα για να μην βρεθούμε μπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις”, δήλωσε δήμαρχος μεγάλης πόλης, σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου.
> εκτόξευση του λειτουργικού κόστους ως απόρροια της ενεργειακής κρίσης [πχ καύσιμα]
> η επιβολή του τέλους ταφής που ενώ υιοθετήθηκε το 2012 ως μέσο πίεσης προκειμένου οι δήμοι να αυξήσουν τα ποσοστά ανακύκλωσης, πρακτικά ξεκίνησε από 1/1/2022, με κλιμακωτή αύξηση δηλαδή 20 ευρώ τον τόνο και ετήσια αύξηση 5 ή 10 ευρώ/τόνο, μέχρι να καταλήξει στα 55 ευρώ/τόνο από 1/1/2027
Ενώ μέχρι πρότινος ένα ακόμη αγκάθι αποτελούσε και η αύξηση της μισθοδοσίας, η οποία μόλις πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι θα καλυφθεί ως τα τέλη του έτους μέσω ΚΑΠ.
Ωστόσο είναι φανερό πως το μεγάλο αγκάθι είναι το τέλος ταφής, που επί του πρακτέου αποτελεί πρόστιμο με το καμουφλάζ του περιβαλλοντικού φόρου για τους τόνους των απορριμμάτων που οδηγούνται στις χωματερές, χωρίς να έχει προηγηθεί ανακύκλωση.
Πρόκειται για βάρος εκατομμυρίων ευρώ για το οποίο έχουν αντιδράσει οι δήμαρχοι της χώρας (εκκρεμεί η εκδίκαση της προσφυγής τους στο Σ.τ.Ε.), που είναι αδύνατον να αφομοιωθεί χωρίς παρενέργειες από τους δήμους.
Σε παρέμβασή του ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λ. Κυρίζογλου στο πρόσφατο συνέδριο στη Ρόδο επισήμανε πως το τέλος ταφής πέραν του γεγονότος ότι είναι ένα άδικο και αντισυνταγματικό τέλος για την Αυτοδιοίκηση, κάλεσε το ΥΠΕΝ να πάρει άμεσα πρωτοβουλία ώστε τα χρήματα τα οποία συγκεντρώθηκαν ήδη 235 εκατ. στον ΕΟΑΝ να επιστραφούν άμεσα στους δήμους, με τον τρόπο που ορίζει ο νόμος, για να υποστηριχθεί ο τομέας της ανακύκλωσης και να αυξηθεί το ποσοστό της ανακύκλωσης.
Απαντώντας στον πρόεδρο της ΚΕΔΕ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας παραδέχτηκε ότι ο ΕΟΑΝ έχει καθυστερήσει υπερβολικά την απόδοση του μεγαλύτερου μέρους, όπως είπε, στους ΦΟΔΣΑ, προκειμένου να υλοποιήσουν τα σχέδια ανακύκλωσης. Σημείωσε δε ότι τα χρήματα δε γίνεται να επιστρέψουν στους δήμους, διότι η επιβολή του τέλους ταφής είναι προαπαιτούμενο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Τι μέλλει γενέσθαι στην Αγία Παρασκευή
Η τελευταία αύξηση δημοτικών τελών στο Δήμο Αγίας Παρασκευής κανείς δε θυμάται πότε έγινε. Επί της ουσίας η όλη συζήτηση περί αύξησης ή μείωσης των δημοτικών τελών είναι καθαρή πολιτική αντιπαράθεση αφού το όποιο διακύβευμα αφορά μια ελάφρυνση ή επιβάρυνση των νοικοκυριών κατά ένα πολύ μικρό ποσό το χρόνο.
Ωστόσο ήδη από τη θητεία Σταθόπουλου [2014-2019] είχε αρχίσει να διαφαίνεται πως κάτι συμβαίνει με τα ανταποδοτικά, κάτι το οποίο επισημαινόταν κυρίως από τους ανεξάρτητους τότε δημοτικούς συμβούλους, αλλά με την επιλογή να μην ανανεωθεί ο εξοπλισμός του Δήμου [χαρακτηριστική η ατάκα Ζορμπά στον προκάτοχό του την περίοδο 2019-2023 πως δεν αγόρασε ούτε μια βίδα], η τότε Δημοτική Αρχή χρησιμοποίησε το μαξιλάρι του συγκεντρωθέντος από τα περασμένη έτη πλεονάσματος.
Συνεπώς αν επενδύεις στην καθαριότητα και τον ηλεκτροφωτισμό χρειάζεσαι πόρους και αν πρέπει, προχωράς σε αυξήσεις ώστε να έχεις χρήματα και πλεόνασμα, όταν δεν υπάρχουν ανάγκες δαπανών και τα χρήματα που συγκεντρώνονται, δημιουργούν πλεόνασμα, τότε προχωράς σε μειώσεις.
Σίγουρα θα ακουστούν και θα γραφτούν πολλά, αλλά θα είναι για το θεαθήναι. Επί της ουσίας πρέπει να θυμόμαστε πως ό,τι κι αν ειπωθεί, κανείς τα τελευταία χρόνια δεν εισηγήθηκε αυξήσεις κι ας καταψηφιζόταν. Χαρακτηριστικότερο όλων το τι συνέβη πέρυσι, με την τότε Δημοτική Αρχή να μιλά για αναγκαιότητα αυξήσεων αλλά να μην την εισηγείται.
Εν προκειμένω,
- με τα δημοτικά τέλη σε καθοδική τροχιά ή παγωμένα εδώ και χρόνια
- με το Δήμο επί προηγούμενης δημοτικής αρχής να ξοδεύει ένα μεγάλο ποσό για αγορά εξοπλισμού εξανεμίζοντας το ψαλιδισμένο πλεόνασμα που παρέλαβε [αντί να προτιμήσει την επιλογή του leasing] το οποίο σε συνδυασμό με την πολιτική παγώματος / μειώσεων συνέδραμε σε μεγάλο βαθμό ώστε το έλλειμμα των ανταποδοτικών να προβλέπεται πως θα κλείσει το 2024 περίπου στο 1,5 με 2 εκ ευρώ
- με το υπό υλοποίηση πλάνο της δημιουργίας ιδιόκτητου αμαξοστασίου και σταθμού μεταφόρτωσης
- και με το γενικότερο ζοφερό σκηνικό που περιγράψαμε
η αύξηση των δημοτικών τελών φαντάζει αναπόφευκτη. Το ύψος θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες [πχ τι θα συμβεί τελικά με το τέλος ταφής]. Το ζητούμενο είναι οι αυξήσεις να έχουν ορατό αντίκρισμα.
* Αρχικά είχα σημειώσει ότι η τελευταία αύξηση είχε γίνει την περίοδο 2011-2014. Διορθώθηκε μετά από σχετική παρέμβαση.