Καναπέδες, στρώματα, βιβλία κλπ στα πεζοδρόμια: Καλά τα τσιτάτα, αλλά καλύτερη η γνώση της πραγματικότητας

Ένα από τα ζητήματα που απασχολούν πολλές φορές τις συζητήσεις στα κοινωνικά δίκτυα γύρω από θέματα της πόλης είναι η εναπόθεση ογκωδών αστικών αποβλήτων στα πεζοδρόμια. Ενίοτε συνοδεύονται από παρεμβάσεις πολιτικών προσώπων, που πέρασαν από τη διοίκηση του Δήμου Αγίας Παρασκευής αλλά δεν κατάφεραν να βελτιώσουν την εικόνα.

Του Στρατή Μαζίδη

Πιο πρόσφατο παράδειγμα η περίπτωση στη γωνία Χρυσοστόμου Σμύρνης και Αχαιών στο Κοντόπευκο, που ανέδειξε μια συνδημότισσά μας. Αίσθηση προκάλεσε η παρέμβαση του τέως δημάρχου τόσο άμεσα στο νήμα της ανάρτησης όσο και με δική του ξεχωριστή παρέμβαση όπου έβαλε στο κάδρο των ευθυνών τους διαχειριστές [!] των πολυκατοικιών ενώ από την... εικόνα υπολόγισε πως σε περίπτωση επιβολής προστίμου, αυτό θα ξεπεράσει τις... 5.000,00 ευρώ.

Ωστόσο όταν ανοίγουν αυτές οι συζητήσεις, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε το ισχύον πλαίσιο όπως ορίζεται από τον Κανονισμό Καθαριότητας.

Συνεπώς προκύπτουν τα ερωτήματα: 

α. μπορούμε να βγάζουμε έπιπλα, στρώματα κτλ στο δρόμο;, 

β. αν συντρέχουν οι συνθήκες επιβολής προστίμου, πώς καθορίζεται;, 

γ. υπάρχουν άλλες μέριμνες;

Ας ξεκινήσουμε:

1. Επιτρέπεται να βγάζει κανείς στο δρόμο έπιπλα, στρώματα κτλ και προβλέπεται να τα απομακρύνει ο Δήμος;

Ναι αρκεί αυτό να γίνεται κατόπιν συνεννόησης με την υπηρεσία καθαριότητας.

Στις σελίδες 23-24 διαβάζουμε:

6.18. Ογκώδη αστικά απόβλητα
Η συλλογή, μεταφορά και διαχείριση των «ογκωδών» αστικών αποβλήτων (παλαιά έπιπλα, άχρηστες οικιακές συσκευές, στρώματα κλπ) πραγματοποιείται μετά από επικοινωνία του ενδιαφερόμενου με την αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου ή με βάση άλλο πρόγραμμα που έχει καταρτίσει ο Δήμος.

Ειδικότερα για τις μεγάλες ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, αυτές πρέπει να συλλέγονται χωριστά και στο πλαίσιο συνεργασίας με ΣΕΔ συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης για τα Απόβλητα Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού.

Εφόσον οργανωθούν και λειτουργήσουν ΣΕΔ για έπιπλα και στρώματα, αντίστοιχα η οργάνωση της χωριστής συλλογής και μεταφοράς γίνεται σε συνεργασία του Δήμου με τα ΣΕΔ.

Τα ογκώδη μπορούν να οδηγούνται αρχικά στο Πράσινο Σημείο, εφόσον υφίσταται, προκειμένου στη συνέχεια να οδηγηθούν για επεξεργασία και στο Κέντρο Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης (Κ.Δ.Ε.Υ.) με σκοπό την επαναχρησιμοποίηση. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να τηρείται η ιεράρχηση των αποβλήτων.

Για τα ογκώδη αντικείμενα που δεν προέρχονται από κατοικίες, αλλά από επαγγελματικούς χώρους και πέραν κάποιου συγκεκριμένου βάρους και όγκου, κάθε φορά που γίνεται αποκομιδή ή συνολικού βάρους και όγκου ετησίως ο Δήμος δύναται να επιβάλει ειδικό τέλος που καθορίζεται κατόπιν αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου.

Ο Δήμος υλοποιεί προγράμματα συλλογής και μεταφοράς ογκωδών αντικειμένων, τα οποία λειτουργούν καθημερινά Δευτέρα έως και Παρασκευή. Κατ’ εξαίρεση και σε συνάρτηση με τις δυνατότητες της αρμόδιας Υπηρεσίας, μπορούν να πραγματοποιούνται δρομολόγια για την κάλυψη επειγουσών αναγκών και σε Σαββατοκύριακα 

Συνεπώς πρόστιμο μπορεί να επιβληθεί μόνο αν κάποιος εναποθέσει ογκώδη αστικά απόβλητα δίχως πρότερη συνεννόηση με την υπηρεσία.

2. Τι πρόστιμο επιβάλλεται;

Στο Παράρτημα Ι με τις διοικητικές κυρώσεις στη σελίδα 51 αναφέρεται ρητά ότι:

2. Για την εναπόθεση λοιπών ογκωδών αποβλήτων, όπως είδη επίπλωσης, στρώματα ύπνου και άλλα, επί του πεζοδρομίου ή του οδοστρώματος ή άλλου κοινόχρηστου χώρου, χωρίς προηγούμενη συνεννόηση με την αρμόδια υπηρεσία για ημέρα, ώρα και τοποθεσία εναπόθεσης, επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) €.

Σε περίπτωση λοιπόν κατά την οποία κάποιος/α εναποθέσει ογκώδη απόβλητα δίχως προηγούμενη συνεννόηση με την υπηρεσία, το πρόστιμο είναι 500 ευρώ και όχι... 5.000,00 από υπολογισμό με το... μάτι.

3. Γνωρίζατε ότι αποτελεί υποχρέωση του Δήμου να δημιουργήσει χώρους στους οποίους οι πολίτες μπορούν να αποθέτουν μεταχειρισμένα αντικείμενα κάθε είδους; Κανείς δεν το γνώριζε. Ας δούμε τι αναφέρει ο Κανονισμός στη σελίδα 16:

6.2. Δημιουργία Κέντρων Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης Υλικών (ΚΔΕΥ)

Με σκοπό την προώθηση της επαναχρησιμοποίησης, ο Δήμος υλοποιεί ένα τουλάχιστον Κέντρο Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης Υλικών (Κ.Δ.Ε.Υ.) έως το τέλος του έτους 2023*. Πρόκειται ουσιαστικά για οργανωμένους χώρους, στους οποίους οι πολίτες μπορούν να αποθέτουν μεταχειρισμένα αντικείμενα κάθε είδους, όπως είδη ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού, παιχνίδια, έπιπλα, ποδήλατα, βιβλία και κλωστοϋφαντουργικά είδη. Τα προϊόντα αυτά ταξινομούνται και επιδιορθώνονται προκειμένου να επαναχρησιμοποιηθούν.

*σύμφωνα με το άρθρο 18 του ν. 4819/2021, η υποχρέωση αφορά Δήμους άνω των 20.000 κατοίκων. Οι ΦοΔΣΑ μεριμνούν για την υλοποίηση και λειτουργία ΚΔΕΥ, προκειμένου να εξυπηρετούνται οι Δήμοι με πληθυσμό κάτω των είκοσι χιλιάδων 20.000 κατοίκων μέσω προώθησης των διαδημοτικών συνεργασιών.

Ακριβέστερη περιγραφή των ΚΔΕΥ παρέχεται στη σελίδα 10:

Κέντρο Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης (ΚΔΕΥ): χώρος, οριοθετημένος και διαμορφωμένος, ώστε οι πολίτες να αποθέτουν μεταχειρισμένα αντικείμενα και για την κατασκευή και λειτουργία του οποίου δεν απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση. Το ΚΔΕΥ αποτελείται από μια απλή κτιριακή υποδομή, όπου δημιουργούνται διακριτοί χώροι για την ταξινόμηση, την επιδιόρθωση και την αποθήκευση αντικειμένων. 

Η Δημοτική Αρχή Ζορμπά είχε υποχρέωση μέχρι τις 31/12/2023 να έχει δημιουργήσει τουλάχιστον ένα ΚΔΕΥ. Καθώς όμως τα ΚΔΕΥ αποτελούν υποχρέωση των δήμων με πληθυσμό άνω των 20.000 κατοίκων, η Αγία Παρασκευή με βάση τα πληθυσμιακά της δεδομένα έπρεπε να διαθέτει το λιγότερο τρία με βάση την απογραφή, ή τέσσερα με πέντε με βάση τον αριθμό των κατοίκων.

Τα ΚΔΕΥ αποτελούν υποχρέωση με βάση το νόμο. Υπάρχουν ΚΔΕΥ στην Αγία Παρασκευή; Η μη ύπαρξη ΚΔΕΥ έχει συνέπειες;

Επιπλέον πού προβλέπεται η..."ενοχοποίηση" των διαχειριστών των πολυκατοικιών; Όποιος έχει διαβάσει έστω έναν Κανονισμό Πολυκατοικίας [δηλαδή ελάχιστοι] γνωρίζει ότι τα καθήκοντά τους είναι από την είσοδο του κτιρίου και μέσα. Οι διαχειριστές δεν είναι ντετέκτιβ, ανακριτικές αρχές ή κηδεμόνες των γειτόνων τους. Πχ είστε διαχειριστής σε μια πολυκατοικία, απουσιάζετε 20 ημέρες και ενδιάμεσα κάποιος πετά τα πάντα. Σε τι ευθύνεστε;

Αξίζει επίσης να αναφερθεί η υποχρέωση του Δήμου όπως περιγράφεται στον Κανονισμό Καθαριότητας να ενημερώσει τους δημότες. Όμως δεν έλαβε ποτέ χώρα κάποια ενημερωτική εκστρατεία, η οποία δεν μπορεί να είναι εφάπαξ αλλά διαρκής ώστε να αποφέρει αποτελέσματα. Δε θα γίνουμε Βουλιαγμένη μέσα σε ένα μήνα.

Αυτά όμως δεν τα γνωρίζει ο κόσμος για να παραθέσει στις διαδικτυακές συζητήσεις θέτοντας στα πολιτικά πρόσωπα τα κατάλληλα ερωτήματα με αποτέλεσμα αρκετοί να εντυπωσιάζονται από θέσεις που απλά δεν ισχύουν.

Όσον αφορά τους κήπους και τα κλαδέματα, θα πρέπει να έχουμε κατά νου πως το πράσινο αποτελεί asset για την πόλη. Όμως τα δέντρα, οι θάμνοι, οι κήποι χρειάζονται φροντίδα. Η ενοχοποίηση / στοχοποίηση της φροντίδας τους, στο τέλος μόνο αυτά θα βλάψει. Για να μην το πάμε ένα βήμα παραπέρα όπως ότι όσοι δεν ενέδωσαν ακόμη στις σειρήνες της αντιπαροχής, θα άξιζαν ενδεχομένως και μια αρωγή από το δήμο. Τι χρειάζεται; Κάδοι για κηπουρικά απόβλητα κι  ένα πρόγραμμα σαν αυτό που υπάρχει στο Χαλάνδρι όπου ο δημότης θα γνωρίζει ποιες μέρες της εβδομάδας περνά η υπηρεσία από το δρόμο του για να μαζέψει κλαδέματα [εξαιρώ τους καθαρισμούς πεύκων] θα έλυναν πολλά προβλήματα. Γενικά το πράσινο είναι κάτι που δε μας έχει απασχολήσει ως προς το πως θα το προφυλάξουμε - διαχειριστούμε.

Εν κατακλείδι υπάρχει Κανονισμός Καθαριότητας [που σε ορισμένα σημεία πρέπει να επανεξεταστεί πχ να χρεώνεται το δεύτερο φορτηγό ή να υπάρχει ένα όριο ως προς το πόσες φορές μπορεί να κληθεί ο Δήμος; Τι κοστίζει παραπάνω; Να φωνάξει κάποιος 4 φορές την υπηρεσία μέσα σε ένα χρόνο έστω με ένα φορτηγό κάθε φορά ή 1 φορά στα τρία χρόνια κι ας χρειαστεί δεύτερο δρομολόγιο;], νομικές υποχρεώσεις εκατέρωθεν και πάνω σε αυτά θα πρέπει να βρεθεί ένα μοτίβο καλόπιστης συνεργασίας ανάμεσα στους δημότες και το Δήμο, οι οποίοι δεν είναι αντίπαλοι.

Τόσο απλά και κυρίως.... καθαρά!

 

ΥΓ: Γιατί τα πεντοχίλιαρα, δεν είναι πετσετάκια - να παίρνω με τη σέσουλα, να γράφω προστιμάκια.

Νεότερη Παλαιότερη