Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, η νέα γραμμή 4 θα φέρει πολλές καινοτομίες ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζει η τοποθέτηση μεταλλικών ντουλαπιών με κλειδαριά (lockers) για την παραλαβή ηλεκτρονικών παραγγελιών και νέα τρένα που θα “ζυγίζουν” τους επιβάτες.
Στα πρότυπα του Λονδίνου, εξετάζεται η πιθανότητα εγκατάστασης lockers (μεταλλικών ντουλαπιών με κλειδαριά) σε σταθμούς που βρίσκονται κοντά σε σούπερμαρκετ.
Τα lockers θα βρίσκονται στο χώρο των εισιτηρίων και σε αυτά οι επιβάτες θα μπορούν να παραλαμβάνουν μέσω ειδικού κωδικού τις παραγγελίες από το σούπερμαρκετ.
Μέσω ειδικού app θα μπορεί κάποιος να παραγγείλει ηλεκτρονικά τα ψώνια του και να πληρώνει μέσω κάρτας.
Στη συνέχεια θα ενημερώνει τον αγοραστή για τον αριθμό locker από το οποίο θα παραλάβει την παραγγελία του, καθώς και έναν 3ψήφιο κωδικό ασφαλείας για να ξεκλειδώσει το locker.
Το κοντινότερο σούπερμαρκετ θα ετοιμάζει τις παραγγελίες και θα παραδίδει τις σακούλες στα lockers στον εκάστοτε σταθμό.
Ο αγοραστής παραλαμβάνει όποια ώρα βρίσκεται στο σταθμό με τη χρήση του ειδικού 3ψήφιου κωδικού.
Οι σταθμοί στη νέα Γραμμή 4 θα είναι εξοπλισμένοι με πόρτες οι οποίες θα ανοίγουν αυτόματα όταν έρθει το τρένο ώστε να γίνει η επιβίβαση – αποβίβαση των επιβατών.
Όταν το τρένο θα φθάνει σε ένα σταθμό, θα ευθυγραμμίζονται το τρένο με την αποβάθρα και στη συνέχει θα ανοίγουν ταυτόχρονα οι θύρες του τρένου και της αποβάθρας.
Επιπλέον, οι συρμοί θα είναι driverless, δηλαδή δε θα έχουν οδηγό.
Έτσι θα γίνει και το Μετρό Θεσσαλονίκης, στα πρότυπα και του γνωστού Μετρό της Κοπεγχάγης.
Η κίνηση με τρένα χωρίς οδηγό θεωρείται πολύ πιο ασφαλής από την ύπαρξη οδηγού, καθώς ελαχιστοποιεί την πιθανότητα λάθους.
Με τους νέους συρμούς που θα χρησιμοποιούνται στη νέα Γραμμή 4 αλλά και τα συστήματα τηλεματικής, οι επιβάτες στις αποβάθρες θα ενημερώνονται για την πληρότητα του κάθε βαγονιού με επιβάτες στο επόμενο τρένο που θα αφιχθεί.
Αυτό θα γίνεται με ειδικό σύστημα στα τρένα που ουσιαστικά θα ζυγίζει τους επιβάτες σε κάθε βαγόνι για να υπολογίσει την πληρότητά του.
Με αυτό τον τρόπο, οι επιβάτες θα μπορούν να επιλέγουν τα βαγόνια με το λιγότερο συνωστισμό για πιο άνετο ταξίδι.
Επιπλέον, αυτό θα εξοικονομήσει 3 με 4 δευτερόλεπτα στο χρόνο αναμονής του κάθε συρμού στην αποβάθρα, καθώς η επιβίβαση θα ολοκληρώνεται πιο γρήγορα, που σημαίνει ότι θα μπορούν να κυκλοφορούν περισσότερα τρένα ταυτόχρονα στο δίκτυο.
Με ένα νέο σύστημα που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία 2 χρόνια, η Αττικό Μετρό θα δίνει τη δυνατότητα στους συρμούς να παράγουν ενέργεια με το φρενάρισμα και όση ενέργεια δεν καταναλώνεται από άλλους συρμούς θα επιστρέφει ως νέα ενέργεια στο δίκτυο ηλεκτρισμού της ΔΕΗ.
Συγκεκριμένα, όταν τα τρένα θα φρενάρουν οι κινητήρες τους γίνονται γεννήτριες επιστρέφοντας ενέργεια στην ηλεκτροφόρο.
Σήμερα έως και 16% χρησιμοποιείται από άλλα τρένα στο δίκτυο. Η υπόλοιπη ενέργεια μετατρέπεται σε θερμότητα μέσω αντιστάσεων πάνω στο τρένο.
Με το νέο σύστημα, όση ενέργεια δε χρησιμοποιείται από άλλα τρένα θα επιστρέφει στο δίκτυο της ΔΕΗ αντί να μετατρέπεται σε θερμότητα, εξοικονομώντας επιπλέον έως 12% της ηλεκτρικής ενέργειας.
ypodomes.com / Παύλος Ρίζος