Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την δρομολόγηση των περίφημων ιταλικών τρένων ETR 470 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (τα περίφημα βέλη) στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες η συσκευή αμμοδιασποράς η οποία έλειπε, έχει ήδη τοποθετηθεί στο πρώτο από τα πέντε συνολικά τρένα από το τέλος του περασμένου έτους.
Όπως αναφέρει στο ypodomes.com η Ιωάννα Τσιαπαρίκου, πρόεδρος της ΡΑΣ, κατατέθηκαν στην πλατφόρμα της Ρυθμιστικής Αρχης όλα τα σχετικά έγγραφα και αυτή τη στιγμή υπάρχει αλληλογραφία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα όποια θέματα λύνονται, με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Μέχρι την 1η Μαρτίου η πρώτη πιστοποίηση
Σύμφωνα με την προθεσμία, η πιστοποίηση του πρώτου τρένου θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι την 1η Μαρτίου. Όπως ανέφερε η κα Τσιαπαρίκου, ίσως αυτό να γίνει εφικτό και λίγο νωρίτερα αν δεν προκύψει κάποιο θέμα. Με το που θα δοθεί η πιστοποίηση για το πρώτο τρένο, ανοίγει ο δρόμος για την έγκριση και των υπολοίπων τεσσάρων.
Την επομένη της πρώτης πιστοποίησης η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορεί να καταθέσει την λεγόμενη “αίτηση συμμόρφωσης με τύπο” για τα υπόλοιπα τέσσερα. Σε αυτή την περίπτωση όπως σημειώνει η επικεφαλής της ΡΑΣ, η πιστοποίηση δίδεται σε πιο σύντομο χρόνο, ίσως και εντός ενός μήνα από την κατάθεση της αίτησης. Αυτό είναι εφικτό καθώς υπάρχει ήδη το “προηγούμενο” με το πρώτο τρένο και τα υπόλοιπα ακολουθούν την ίδια πλέον διαδικασία.
Τι γίνεται με τα υπόλοιπα τέσσερα τρένα
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εγκατάσταση της συσκευής αμμοδιασποράς ολοκληρώνεται και στα άλλα δύο τρένα που είναι εδώ και μήνες στη χώρα. Παράλληλα προγραμματίζεται να ξεκινήσει και για το τέταρτο τρένο που έφτασε στην Ελλάδα πριν από μερικές ημέρες.
Για το πέμπτο τρένο, πιθανόν η συσκευή αμμοδιασποράς να εγκατασταθεί στην Ιταλία και να έρθει έτοιμο. Να θυμίσουμε πως τα ETR 470 που ανήκουν στην οικογένεια Pendolino, αποφασίστηκε από την FS να ενισχύσουν τον ελληνικό σιδηροδρομικό στόλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία μέχρι σήμερα “μισθώνει” τρένα από τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Στα πλαίσια αυτά συνάφθηκε σύμβαση το 2019 με την Alstom που ανέλαβε την ανακαίνιση των πέντε τρένων.
Σύμφωνα με πηγές κοντά στο θέμα, οι συσκευές αμμοδιασποράς τοποθετούνται σε κάθε κινητήρια μονάδα ανά μονάδα, άρα είναι δύο στις άκρες κάθε τρένου. Αυτή την εργασία επίσης προχωρά η Alstom στα πλαίσια της ολοκλήρωσης αναβάθμισης των ιταλικών τρένων και της συμμόρφωσης τους με την ελληνική νομοθεσία.
Να θυμίσουμε ότι η εκκίνηση των δρομολογίων τους αναβλήθηκε μέχρι νεωτέρας όταν εντοπίστηκε το πρόβλημα έλλειψης της συσκευής αυτής από τη ΡΑΣ και τα τρένα έμειναν στο αμαξοστάσιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πότε θα κυκλοφορήσουν τα τρένα
Τώρα, στο μεγάλο ερώτημα για το πότε θα κυκλοφορήσουν, φαίνεται πως τα τρένα βλέπουν …φως στο τούνελ. Με την έγκριση των τριών από τα πέντε τρένων, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορεί να σχεδιάσει την δρομολόγηση τους στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πρώτες σκέψεις είναι να δρομολογηθεί ένα ζεύγος το οποίο θα ξεκινά τα πρωινά δρομολόγια από Αθήνα και Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια να διεξάγουν αντίστοιχα και ένα απογευματινό δρομολόγιο. Το τρίτο τρένο θα λειτουργεί ως μπαλαντέρ σε περίπτωση που χρειαστεί η αντικατάσταση ενός τρένου, λόγω φθορών, ζημιών κ.α.
Σε κάθε περίπτωση το δρομολόγιο με τα ιταλικά τρένα ETR 470, είναι πλέον θέμα χρόνου. Το πρώτο “παρθενικό” δρομολόγιο ίσως γίνει και εντός Μαρτίου, ωστόσο αυτό είναι μια απόφαση που μένει να ληφθεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συνεργασία με την Πολιτεία.
Η δρομολόγηση και των πέντε τρένων προγραμματίζεται μέχρι το καλοκαίρι χωρίς και πάλι προς το παρόν να έχουν αποφασιστεί το πότε ακριβώς θα γίνει αυτό. Τότε τα ανακαινισμένα ιταλικά τρένα θα αναλάβουν συνολικά το βασικό υπεραστικό δρομολόγιο της χώρας υποσχόμενα την βελτίωση της εμπειρίας και -κάποια στιγμή- των απαιτούμενων χρόνων όπου λόγος γίνεται για 3 ώρες και 30 λεπτά. Το βέβαιο είναι ότι η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει.
ypodomes.com / Νίκος Καραγιάννης