Δύο σημαντικά ορόσημα υπάρχουν για τα μεγαλά συγκοινωνιακά έργα του Πειραιά το 2022. Το πρώτο είναι η λειτουργία της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό μέχρι το κέντρο της πόλης και φυσικά η λειτουργία της “στοιχειωμένης” επέκτασης της κυκλικής γραμμής του Τραμ από την Αττικό Μετρό.
Στο καλό σενάριο για το Τραμ, ίσως μέχρι το τέλος Φθινοπώρου να δοθεί επιτέλους ένα έργο που ξεκίνησε το μακρινό 2013 με σκοπό να λειτουργήσει δύο χρόνια μετά αλλά σειρά γεγονότων το έχει εγκλωβισμένο ενώ κατασκευαστικά έχει ολοκληρωθεί εδώ και καιρό.
Η υπόθεση με το διατηρητέο κτίριο επί της Ομηρίδου Σκυλίτση δημιούργησε σημαντικές καθυστερήσεις στην τελική απόδοση της νέας γραμμής και όπως φαίνεται τώρα είμαστε στην τελική ευθεία.
Αντίστροφη μέτρηση
Σύμφωνα με πληροφορίες οι εργασίες που χρειάζονταν πραγματοποιήθηκαν από τον Δήμο Πειραιά, η πολεοδομία υπογράφει την άρση επικινδυνότητας και τώρα χρειάζεται η ενημέρωση της Τροχαίας για να δώσει την άδεια στην Αττικό Μετρό να ολοκληρώσει το έργο.
Δηλαδή να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια, τα οποία εκτιμάται ότι θα έχουν διάρκεια περίπου ενός μήνα και στη συνέχεια, με την αίρεση ότι δεν θα προκύψει κάποια τεχνική δυσλειτουργία, να δοθεί σε εμπορική λειτουργία.
Έτσι θα κλείσει η κατασκευή ενός έργου Τραμ που έχει διαρκέσει περίπου 9 χρόνια με πολλά προβλήματα και με στόχο να δώσει στον Πειραιά ένα νέο μέσο σταθερής τροχιάς. Ανάδοχος των έργων είναι η ΘΕΜΕΛΗ.
Επίσης θα σημάνει την απευθείας ένωση του κέντρου και του λιμανιού του Πειραιά με την Αθήνα μέσω της Νέας Σμύρνης και του Νέου Κόσμου αλλά και με τα νότια προάστια (Π.Φάληρο, Άλιμο, Ελληνικό, Γλυφάδα, Βούλα).
Πρόκειται για μία μονή κυκλική γραμμή μήκους 5,4χλμ που θα ξεκινά από το Στάδιο Καραϊσκάκη στο Φάληρο (ερχόμενο από Αθήνα ή Βούλα), θα περνά από την Γ.Λαμπράκη, τη Β.Γεωργίου (Δημοτικό Θέατρο και Δημαρχείο), θα τερματίζει στην Ακτή Ποσειδώνος και στην επιστροφή του θα περνά από την Εθνικής Αντιστάσεως και την Ομ.Σκυλίτση για φτάσει στο ΣΕΦ (με κατεύθυνση την Αθήνα ή τη Βούλα).
Η επέκταση του Μετρό
Στην τελική ευθεία βρίσκονται όμως τα έργα της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά και την απόδοση σε λειτουργία των σταθμών ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ. Τελευταίος ανασχετικός παράγοντας του έργου είναι η κατακόρυφη αύξηση στις πρώτες ύλες των κατασκευών αλλά και η ελλείψεις που παρουσιάζονται σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το γνωστό πρόβλημα έχει αγγίζει και την ελληνική κατασκευαστική κοινότητα και αναμένεται η υπουργική απόφαση ως ένα πρώτο μέτρο ανακούφισης στα εν εξελίξει έργα, ένα εκ των οποίων είναι και το έργο της επέκτασης του Μετρό. Να θυμίσουμε πως τα έργα κατασκευάζει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM.
Το μεγάλο στοίχημα είναι να μπορέσει να διατηρηθεί ο χρόνος απόδοσης της γραμμής μέχρι το Δημοτικό Θέατρο το ερχόμενο καλοκαίρι. Είναι το “ήμισυ” της επέκτασης που θα φτάσει στην καρδιά του Πειραιά, το Δημοτικό Θέατρο. Οι 3 σταθμοί κατασκευάζονται στο κέντρο των παραπάνω Δήμων και με τη λειτουργία τους θα δώσουν μεγάλες ανάσες στο κυκλοφοριακό που διαρκώς χειροτερεύει. Το πρώτο ήμισυ της γραμμής μέχρι τη Νίκαια λειτουργεί από το καλοκαίρι του 2020.
Με τη λειτουργία και του δεύτερου μισού, η μετάβαση από το Δημοτικό Θέατρο μέχρι το Σύνταγμα θα περιοριστεί σε περίπου 22 λεπτά όταν σήμερα μέσω της γραμμής 1 με μετεπιβίβαση στο Μοναστηράκι χρειάζεται περισσότερο από 35 λεπτά.
Γραμμή 3: Μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη
Οι νέοι σταθμοί της Γραμμής 3 θα συνδέονται απευθείας με το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος. Το 2022 η γραμμή 3 θα φτάσει, με την απόδοση της επέκτασης μέχρι το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ σε μήκος σχεδόν τα 50 χιλιόμετρα ενώνοντας οριστικά το κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά με το κέντρο της Αθήνας, το Αεροδρόμιο και φυσικά το υπόλοιπο δίκτυο Μετρό της πρωτεύουσας.
Με το δανεικό τμήμα του Προαστιακού Σιδηρόδρομου από τη Δουκίσσης Πλακεντίας μέχρι το Αεροδρόμιο, η γραμμή 3 του Μετρό της Αθήνας θα γίνει μία από τις μεγαλύτερες σε μήκος γραμμές της Ευρώπης.
Στον Πειραιά το Τραμ και το Μετρό θα συνδέονται στον σταθμό ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ που θα γίνει ένα μεγάλο συγκοινωνιακό hub στο κέντρο της πόλης. Το μεγαλύτερο όμως συγκοινωνιακό hub προβλέπεται να γίνει στον σταθμό ΠΕΙΡΑΙΑΣ όπου με τη λειτουργία της επέκτασης θα συνδέονται σε απόσταση 100 μέτρων 2 γραμμές Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, λεωφορεία, τρόλεϊ και οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις.
Η λειτουργία των δύο μέσων εκτιμάται ότι θα φέρει νέα αναδιάρθρωση στα δρομολόγια των λεωφορείων περιορίζοντας την είσοδο από Νίκαια, Κορυδαλλό και Αγία Βαρβάρα στον Πειραιά και αντίστοιχα εκείνα προς Αθήνα από Πειραιά λόγω της λειτουργίας των νέων σταθμών Μετρό, δημιουργώντας μικρά τοπικά δρομολόγια.
ypodomes.com / Νίκος Καραγιάννης