φωτο: agiaparaskevi-guide.gr |
Του Στρατή Μαζίδη
Μπορούμε όμως ψύχραιμα και αντικειμενικά να καταγράψουμε ορισμένα πράγματα που δεν αμφισβητούνται.
Καταρχήν δεν επρόκειτο για καμιά φοβερή και πρωτόγνωρη κακοκαιρία. Να υπενθυμίσουμε τα χιόνια του 1987 (κράτησαν μια εβδομάδα), του 1992-1993, του 2002, του 2004 και του 2008. Τότε κάνεις δεν έμεινε χωρίς ρεύμα τουλάχιστον όχι στην έκταση στην οποία συνέβη ό,τι συνέβη τις τελευταίες ημέρες.
Γιατί λοιπόν τόσοι πολλοί ξεπάγιασαν ενώ κάποιοι στερήθηκαν ακόμη και το νερό για αρκετές ώρες;
Διότι πάρα πολύ απλά οι ελληνικές κυβερνήσεις που με τις επιλογές τους οδήγησαν τη χώρα στα μνημόνια, την προσάρμοσαν σε αυτά όχι κόβοντας τις σπατάλες, αλλά πετσοκόβοντας τους προϋπολογισμούς που έχουν να κάνουν με τη συντήρηση των υποδομών μας για να επιβιώσει το πελατειακό κράτος των βολεμένων. Όποιος περπατά και παρατηρεί, βλέπει ακόμα στους δρόμους ξύλινες κολώνες ή τσιμεντένιες γεμάτες ρωγμές ή υποσταθμούς με άθλια συντήρηση και χρονολογία τοποθέτησης που μας γυρίζει πολλές δεκαετίες πίσω.
Τα παλιά χρόνια δεν είχαμε μπλακ άουτ. Την τελευταία δεκαετία έχω χάσει τον αριθμό του πόσες φορές στη γειτονιά μείναμε χωρίς ρεύμα. Αμέτρητες και είναι κυριολεκτικά θαύμα όταν κάθε τρεις και λίγο χτυπά η σειρήνα του υποσταθμού ότι σε αυτή την κακοκαιρία βγήκαμε αλώβητοι. Τι να περιμένει όμως κανείς όταν το δίκτυο δε συντηρείται και δεν προχωρά η υπογειοποίηση των καλωδίων που έχει και αυτή ένα υψηλό κόστος; Το μόνο που μπορεί να περιμένει κάποιος είναι καταστροφές με την ελπίδα να μην τραβήξει λαχείο ή όταν θα αρχίσει η αποκατάσταση των ζημιών, να είναι από τους πρώτους στη σειρά που θα δει τα προβλήματά του να επιλύονται και όχι τελευταίος.
Θυμάμαι χαρακτηριστικά τη φοβερή νεροποντή το Φεβρουάριο του 2013 η οποία προκάλεσε πλήθος προβλημάτων στο δίκτυο του ΟΤΕ με βραχυκυκλώματα και αμέτρητους συνδρομητές τηλεφωνίας όλων των εταιρειών να μένουμε χωρίς τηλέφωνο στο Λεκανοπέδιο. Ένα μήνα τότε χρειάστηκε για να επανασυνδεθούμε ορισμένοι καθώς η τύχη τα έφερε να ήμασταν στο τέλος της σειράς.
Στο τέλος της ημέρας είναι υποτίμηση της νοημοσύνης μας να βλέπουμε όλους αυτούς τους μεγαλόσχημους να βγαίνουν στα ΜΜΕ ισχυριζόμενοι πως για αυτό που συνέβη
σε όλους όσους ταλαιπωρήθηκαν, ευθύνεται το χιόνι. Το κράτος μας απλά διαλύεται και εμείς θα πρέπει να
σκεφτούμε πια πολύ σοβαρά αν με τις επιλογές μας έχουμε συμβάλει σε αυτή
την πορεία και αν πρέπει να επανεξετάσουμε τα κριτήρια των επιλογών μας για το μέλλον.
Το δεύτερο ζήτημα το οποίο απασχόλησε είναι η κοπή των δέντρων και ποιος έχει τελικά την ευθύνη. Ζούμε σε μία χώρα στην οποία οι νόμοι και οι κανονισμοί είναι περίπλοκοι για να μπερδεύουν τον κόσμο και στο τέλος της ημέρας να μη φέρει κανείς την ευθύνη.
Όταν το δέντρο είναι σε ιδιοκτησία τότε την ευθύνη φέρει ο ιδιοκτήτης, όταν είναι εκτός τότε τη φέρει ο δήμος, αν όμως, είναι στην πλατεία πρέπει να έχει και την άδεια του Δασαρχείου αλλά σε περίπτωση που τα δέντρα είναι κοντά σε καλώδια αναλαμβάνει ο ΔΕΔΔΗΕ.
Την επιστολή του ΔΕΔΔΗΕ που διέρρευσε στα μέσα ενημέρωσης, είναι αστείο να τη λαμβάνουμε υπόψη. Τι θα προλάβαιναν να κάνουν σε δύο εβδομάδες σε τόσους πολλούς δήμους τα όποια συνεργεία; Αυτές οι δουλειές γίνονται έγκαιρα και με προγραμματισμό. Επιπλέον, ό,τι αφορά το ΔΕΔΔΗΕ, το αντιμετωπίζω με ιδιαίτερη επιφύλαξη, όταν, περιμένω την εταιρεία 8 μήνες να έρθει από το σπίτι μου, να διορθώσει μία βλάβη που μετρά σχεδόν ενάμιση χρόνο (!) και με πάρα πολύ κυνηγητό, τηλέφωνα, e-mails, επιστολές και σε λίγο καταγγελίες. Το αποτέλεσμα; Εχουμε καταφέρει να φτάσουμε στο 50% μιας δουλειάς που επί ΔΕΗ γινόταν μέσα σε 10 μέρες. Αυτό για να θυμόμαστε ότι κάποτε υπήρξε μια ισχυρή εταιρεία, την οποία κάποιοι διέλυσαν αντί να θεραπεύσουν τα κακώς κείμενα.
Τα δέντρα δεν χρειάζεται να κοπούν στις 15 και 20 Ιανουαρίου γιατί δεν μεγαλώνουν τόσο πολύ γρήγορα μέσα σε λίγες μέρες άρα ο ΔΕΔΔΗΕ θα μπορούσε πολλούς μήνες πριν και από το καλοκαίρι οπότε οι οχλήσεις είναι μειωμένες, να προωθήσει αυτές τις εργασίες. Δεν το έκανε. Επίσης όταν επιθεωρείς το δίκτυό σου και κρίνεις πως πρέπει να κόψεις το Α, το Β, το Γ, αυτά δεν ξαναφυτρώνουν. Συνεπώς χρόνια ο ΔΕΔΔΗΕ δεν ασχολείται συστηματικά και με προγραμματισμό με το ζήτημα των προβλημάτων στο δίκτυο από τα δέντρα.
Επίσης είτε λέγεται ΔΕΔΔΗΕ, είτε δήμοι, πρέπει να έχουμε και κάτι άλλο κατά νου: ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά από το σε ορίζω υπεύθυνο για κάτι και από το σου παρέχω και τα ανάλογα μέσα για να ανταποκριθείς σωστά.
Πόσα συνεργεία και γερανούς έχει ο ΔΕΔΔΗΕ για να μπορέσει να φέρει σε πέρας την αποστολή του με έναν εύλογο ρυθμό και αντίστοιχα ένας Δήμος όπως ο δικός μας που είναι θεωρητικά μεγάλου διαμετρήματος;
Όσον αφορά το δήμο υπάρχουν δύο επίπεδα στα οποία αξιολογείται από τους δημότες.
Το πρώτο είναι το καθαρά επικοινωνιακό - διαχειριστικό το οποίο ενδεχομένως δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο στην ουσία του αλλά αυτή την ψυχολογία του κόσμου. Δυστυχώς ένας Δήμος ελάχιστα μπορεί να κάνει για βλάβες για την αποκατάσταση των οποίων την ευθύνη φέρει ένας οργανισμός. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα που προανέφερα με τον ΟΤΕ αλλά και επίσης ένα άλλο συμβάν που έλαβε χώρα στα τέλη του 2014. Ένας εργολάβος στην περιοχή για λογαριασμό της ΔΕΗ μας είχε τρελάνει στις διακοπές ρεύματος και θυμάμαι ότι παρακάλεσα τον τότε Δήμαρχο να έρθει και να τους πει δύο κουβέντες. Πράγματι ο δήμαρχος ήρθε, έκανε ό,τι μπορούσε και αυτοί απλά συνέχισαν το χαβά τους. Μάλιστα άργησαν τόσο πολύ, ώστε, έπιασε βροχή, βραχυκύκλωσε ξανά το υπογειοποιημένο καλώδιο του ΟΤΕ και η περιοχή έμεινε χωρίς επικοινωνίες για μια εβδομάδα.
Τώρα, το αν κάποια ευχαριστήρια κείμενα που βγήκανε από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής περισσότερο για να ενισχύσουν ψυχολογικά εκείνους που βρέθηκαν στο δρόμο για 1-2 24ωρα, μπορούσαν να είχαν μια διαφορετική διατύπωση καθώς ταυτόχρονα αρκετοί συνδημότες μας δεν είχαν ρεύμα, είναι μια λογική τοποθέτηση.
Το δεύτερο επίπεδο είναι η ουσία σε ότι αφορά αυτά που έχει αρμοδιότητα ο δήμος να κάνει. Ο καθένας μας μπορεί να μιλήσει για αυτά που ο ίδιος είδε. Εμείς πχ είδαμε στη γειτονιά να περνά για πρώτη φορά JCB για να ανοίξει το δρόμο ενώ όσον αφορά το μάζεμα των κομμένων κλαδιών και δέντρων, αυτά απομακρύνθηκαν το μεσημέρι της Κυριακής.
Σε κάθε περίπτωση θα είναι χρήσιμο όταν εξομαλυνθεί πλήρως η κατάσταση, να ενημερωθούμε οι δημότες ως προς τις διαθέσιμες δυνάμεις του δήμου σε έμψυχο προσωπικό πέραν του εξοπλισμού που γνωστοποιήθηκε σε πρόσφατη ανακοίνωση του Δημάρχου, τις φορές που εκλήθη να παρέμβει και παράλληλα να μας δοθεί μια εικόνα της ζημιάς καθώς επίσης των συμπερασμάτων που εξάγονται ώστε την επόμενη φορά, που πιθανότατα με κάποιες προγνώσεις να είναι το πρώτο 15ημερο του Μαρτίου, να αξιοποιηθούν προς όφελος όλων μας.