Σε εφαρμογή μπαίνει το σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής για τη διερεύνηση των κυκλοφοριακών δεδομένων και το σχεδιασμό ενός πιλοτικού προγράμματος βελτίωσης της οδικής ασφάλειας σε δήμους της Αττικής. Η σχετική πρωτοβουλία της Περιφερειακής Αρχής έλαβε την έγκριση του Περιφερειακού Συμβουλίου, με ευρεία πλειοψηφία.
Σε πρώτη φάση πρόκειται να εξεταστεί η υφιστάμενη κατάσταση στους Δήμους Αγίας Παρασκευής, Βριλησσίων, Παπάγου–Χολαργού και Χαλανδρίου, οι οποίοι επηρεάζονται έντονα από τους κυκλοφοριακούς φόρτους βασικών οδικών αρτηριών (Μεσογείων - Κηφισίας - Κατεχάκη - Αναπαύσεως και Κλεισθένους). Ειδικότερα, η σχετική μελέτη, με συνολικό κόστος 24.800 ευρώ και χρόνο παράδοσης τριών μηνών, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει:
• τεχνική έκθεση διάγνωσης των συνθηκών οδικής ασφάλειας στις περιοχές εφαρμογής με εντοπισμό των κρίσιμων παραμέτρων κινδύνου,
• προδιαγραφές για τη σύνταξη τοπικού σχεδίου βελτίωσης της οδικής ασφάλειας και για τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγραφής και επεξεργασίας δεδομένων,
• πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης μαθητών, ηλικιωμένων και εν γένει της τοπικής κοινωνίας σε θέματα οδικής ασφάλειας και πρόληψης κινδύνου.
«Η δημιουργία ενός ασφαλούς και λειτουργικού οδικού δικτύου, εκμηδενίζοντας τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τη ζωή πεζών και οδηγών, αποτελεί ύψιστη προτεραιότητά μας» επισημαίνει ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης. Στην προοπτική αυτή, προσθέτει, «υλοποιούμε σταδιακά ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, την οδική ασφάλεια και την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αττική. Με έργα και όχι λόγια, αναβαθμίζουμε συνεχώς και καθιστούμε ασφαλέστερο το οδικό δίκτυο αρμοδιότητας της Περιφέρειας. Χρηματοδοτούμε αναπλάσεις με περιβαλλοντικό πρόσημο στις γειτονιές μας και εκτεταμένα προγράμματα αποκατάστασης και ασφαλτόστρωσης πλήθους οδών των πόλεων της Αττικής. Ενισχύσαμε με σύγχρονο τεχνικό εξοπλισμό τα Κέντρα ελέγχου και διαχείρισης της κυκλοφορίας, προκειμένου να έχουν ουσιαστική συμβολή σε θέματα που άπτονται της ασφάλειας των συμπολιτών μας. Καταθέσαμε στην κεντρική κυβέρνηση δέσμη μέτρων για το αδιάβλητο των εξετάσεων οδήγησης και για την αναβάθμιση και επέκταση του υποχρεωτικού μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Συνεπείς στις δεσμεύσεις μας παρεμβαίνουμε καθημερινά και σε όλα τα επίπεδα με απώτερο στόχο να αποτελέσει η Αττική πρότυπο ασφαλούς κυκλοφορίας».
Από την πλευρά του ο Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και Επικοινωνιών, Βασίλης Γιαννακόπουλος, υπογραμμίζει ότι «για πρώτη φορά επιχειρούμε να αποτιμήσουμε το επίπεδο οδικής ασφάλειας στις πόλεις μας και να διαμορφώσουμε ένα ενιαίο πλαίσιο δράσεων και παρεμβάσεων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας συνολικά στην Περιφέρεια Αττικής. Τα τελευταία χρόνια έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά οι κυκλοφοριακές συνθήκες από δήμο σε δήμο ακόμα και από γειτονιά σε γειτονιά. Η διέλευση βασικών οδικών αξόνων, η ύπαρξη σχολικών συγκροτημάτων, αθλητικών κέντρων, νοσοκομειακών μονάδων, εμπορικών κέντρων κ.ά, έχουν δημιουργήσει νέα «ευπαθή σημεία» που αυξάνουν τους κινδύνους για τη ζωή των συμπολιτών μας. Βούληση μας είναι η πρωτοβουλία αυτή να επεκταθεί άμεσα και σταδιακά και σε άλλους δήμους της Αττικής».
Αντικείμενο της μελέτης, σύμφωνα με την εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών και Επικοινωνιών, είναι η συγκέντρωση δεδομένων και στατιστικών στοιχείων που σχετίζονται με τις κυκλοφοριακές συνθήκες και τα τροχαία ατυχήματα, ενώ πεδίο αξιολόγησης και διαμόρφωσης των προτάσεων για το σχεδιασμό του τοπικού προγράμματος οδικής ασφάλειας θα αποτελέσουν, μεταξύ άλλων:
1. Οι προβλέψεις των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που χρηματοδοτούνται από το Πράσινο Ταμείο.
2. Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας γύρω από σχολικά συγκροτήματα και από διαβάσεις πεζών με ειδική και ηχητική σήμανση για τη διευκόλυνση πεζών και ΑμεΑ.
3. Η τοποθέτηση νέων σηματοδοτών και η χρήση εξοπλισμού και υπηρεσιών νέας τεχνολογίας για πληροφόρηση, προειδοποίηση και καθοδήγηση οδηγών και πεζών.
4. Η τήρηση των αναγκαίων μέτρων προστασίας σε έργα που υλοποιούνται στο δημόσιο χώρο, σε οικοδομικές δραστηριότητες, στην παράνομη κατάληψη πεζοδρομίων, κ.α.
5. Η οργάνωση της τοπικής «τεχνικής αστυνόμευσης» ώστε να εντοπίζονται άμεσα φθορές σε οδικές υποδομές, πινακίδες κ.τ.λ. προκειμένου να αποκαθίστανται άμεσα.
6. Η ενίσχυση της δημοτικής συγκοινωνίας ως μέτρο για τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου εντός των πόλεων και των οικισμών.
7. Η ενίσχυση των ζωνών κίνησης ποδηλάτων σε καθορισμένες και ασφαλείς λωρίδες με αυστηρότερα πρόστιμα για τους παραβάτες και όσους παρεμποδίζουν τη χρήση τους.
8. Ο σχεδιασμός πεζογεφυρών σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ή σε πολυσύχναστα σημεία όπως σχολικά συγκροτήματα, μεγάλα νοσοκομεία, γήπεδα, σταθμούς μετρό κ.ά.
9. Η διαμόρφωση ειδικού προγράμματος ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για τη χρήση του κινητού από οδηγούς και πεζούς καθώς αποτελεί τη σύγχρονη αιτία πρόκλησης ατυχημάτων.