Έχοντας παρακολουθήσει όλη τη συζήτηση που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα σχετικά με το ζήτημα της εφαρμογής της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης καθώς επίσης και τον σχολιασμό στα κοινωνικά δίκτυα αντιλαμβάνεται κανείς ότι η κουβέντα έχει κινηθεί σε λάθος κατεύθυνση. Δεν έχουν ληφθεί υπόψη τα αληθινά δεδομένα, αναφέρονται ανακρίβειες και αυτό συνήθως οδηγεί σε εσφαλμένα συμπεράσματα.
Του Στρατή Μαζίδη
Όπως έχουμε αναφέρει και σε προγενέστερο σημείωμα η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση θεσμοθετήθηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ με το νόμο 4521/2018 του Κώστα Γαβρόγλου. Η πλειοψηφία των δήμων της χώρας εναρμονίστηκε αμέσως με τα νέα δεδομένα. Απεναντίας ο δικός μας Δήμος κινήθηκε στη γνωστή τακτική που διαπνέει όλη την κοινωνία μας γενικά και είναι αυτή της παράτασης. Μέχρι ενός σημείου λογική επιλογή εφόσον ο δήμος δεν ήταν έτοιμος. Όταν όμως λαμβάνεις μία παράταση οφείλεις να αξιοποιείς το χρόνο αυτό για να εναρμονιστείς. Για παράδειγμα όλοι θυμόμαστε και το νόμο πάλι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τη δυναμικότητα των παιδικών σταθμών ήδη από το 2016 όπου όμως και η τότε δημοτική αρχή δεν έκανε απολύτως τίποτα παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις της προέδρου των παιδικών σταθμών και το αποτέλεσμα ήταν ότι όταν εφαρμόστηκε ο νόμος πολλά παιδιά μείνανε εκτός παιδικών σταθμών.
Το γεγονός ότι η πρόταση της αντιπολίτευσης προς τη δημοτική αρχή ήταν να ζητήσει ακόμη ένα χρόνο παράταση στη μη εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής συνηγορεί στο ότι επί των ημερών της δεν είχαν μπει τα θεμέλια ή όσο θα μπορούσαν να είχαν μπει ώστε ο δήμος να τηρήσει τα ισχύοντα. Πρόσφατο κείμενο του κ. Γκόνη (Νίκη) για το θέμα αφιερώνει μόλις κάποιες γραμμές σε μία παράγραφο από τις δέκα συνολικά για τη δίχρονη. Πάντως το μόνο βέβαιο είναι ότι σχετικά αργά, στις 24-6-2019 η απερχόμενη τότε Δημοτική Αρχή Σταθόπουλου προέβη σε τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες για την μίσθωση (2) ακινήτων στην περιοχή Κοντοπεύκου-Παραδείσου, ενός ακινήτου στην περιοχή Τσακού και ενός ακινήτου στην περιοχή Αη-Γιάννη για την στέγαση νηπιακών σχολικών μονάδων που απέβησαν άκαρπες.
Στις 30/10/2020 έχοντας πλέον γίνει η αλλαγή σκυτάλης στο Δημαρχείο, ο Δήμος προέβη στην αγορά οικοπέδου 1.742,93 τ.μ., επί των οδών Γούναρη αρ. 33 και Πατρόκλου αρ. 8.
Στα τέλη Νοεμβρίου του 2019 ο Δήμος ενημέρωνε την υφυπουργό Παιδείας και τις ΚΤ.ΥΠ ως κάτωθι για τη δίχρονη:
« … Στους Παιδικούς Σταθμούς του Δήμου μας, φιλοξενούνται σήμερα 200 παιδιά τα οποία εντάσσονται ηλικιακά στην διετή προσχολική εκπαίδευση. Με βάση τον αριθμό αυτό, στην πόλη μας χρειαζόμαστε κατ’ ελάχιστο δέκα (10) αίθουσες οι οποίες δύναται να καλύψουν τις ανάγκες 22 x 10 = 220 παιδιών για την επαρκή κάλυψη των τρεχουσών και μελλοντικών αναγκών.
Διερευνώντας το θέμα των χώρων που θα μπορούσαν να τοποθετηθούν οι δέκα (10) αίθουσες θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα κάτωθι:
Αυτή τη στιγμή χτίζεται το 14ο Νηπιαγωγείο (διθέσιο), το οποίο κατά τις εκτιμήσεις της ΚΤΥΠ, προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως τέλος Αυγούστου 2020.
Ο Δήμος προέβη σε αγορά οικοπέδου 1.450 τ.μ όπου εκεί υπάρχει η δυνατότητα προσωρινής τοποθέτησης τριών (3) αιθουσών (προκατασκευασμένων).
Στους επόμενους 3 μήνες ο Δήμος μας θα προβεί στην αγορά ενός ακόμη οικοπέδου, 1.050 τ.μ για την δημιουργία νηπιαγωγείου.
Όλα τα ανωτέρω βρίσκονται τοπογραφικά στην «κάτω περιοχή» της πόλης μας, (Κοντόπευκο – Πευκάκια).
Συνεχίζοντας, την έρευνα για εξεύρεση κατάλληλων χώρων για τοποθέτηση αιθουσών νηπιαγωγείου στην «πάνω περιοχή» της Αγίας Παρασκευής, (Άη Γιάννης – Τσακός) έχουμε στην διάθεσή μας έτερο οικόπεδο στην οδό Λεωνίδου, όπου μπορούν να τοποθετηθούν άλλες δύο (2) αίθουσες.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω, αυτή τη στιγμή διαθέτουμε κατάλληλους χώρους για την στέγαση επτά (7) αιθουσών για την κάλυψη των αναγκών της διετούς προσχολικής εκπαίδευσης. Βρισκόμαστε όμως στην διερεύνηση και για άλλους κατάλληλους χώρους, πάντα στην «πάνω περιοχή» όπου υπάρχει το πρόβλημα, για να μπορέσουμε να τοποθετήσουμε τις άλλες 3 αίθουσες, που θα καλύψουν πλήρως τις ανάγκες μας.
Εν κατακλείδι, ο Δήμος μας χρειάζεται αίθουσες τις οποίες αιτούμαστε να μας χορηγηθούν από το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, προκειμένου να τοποθετηθούν στα οικόπεδα που ήδη διαθέτουμε το συντομότερο δυνατόν, έτσι ώστε να εφαρμοστεί η υποχρεωτική διετής προσχολική εκπαίδευση.»
Σύμφωνα με δικές μου πληροφορίες εκτός Αγίας Παρασκευής, η Δημοτική Αρχή ερεύνησε πριν αρκετούς μήνες και το ενδεχόμενο της παράτασης ωστόσο η απόκριση που έλαβε ήταν αρνητική και την συμβούλευσαν να μην προχωρήσει σε τέτοιο αίτημα.
Από δω και κάτω αρχίζουν και μπλέκουν λίγο τα δεδομένα οπότε θα πάμε σιγά-σιγά για να μην μπερδευτούμε. Όπως όλοι γνωρίζουμε ζούμε σε μία χώρα όπου το κράτος για να κάνει το παραμικρό χρειάζεται μία χρονοβόρα και γραφειοκρατική διαδικασία που συνεπάγεται μεγάλη απώλεια χρόνου. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η συγκυρία με τον κορωνοϊό άνοιξε και μερικά παράθυρα ευκαιρίας. Εν προκειμένω και λόγω των ειδικών συνθηκών που αντιμετωπίζει η χώρα απλουστεύτηκαν οι διάφορες διαδικασίες με αποτέλεσμα μεγάλο κέρδος χρόνου.
Η δημοτική αρχή φαίνεται ότι μέσα σε αυτό το είδε ένα παράθυρο ευκαιρίας να δημιουργήσει τις αίθουσες αυτές έστω και με ένα προσωρινό χαρακτήρα (θα το εξηγήσουμε παρακάτω) ούτως ώστε να εναρμονιστεί με τις απαιτήσεις της δίχρονης υποχρεωτικής για να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες διότι σε περίπτωση επιστροφής στη λεγόμενη κανονικότητα θα επιστρέψει και η κανονικότητα της γραφειοκρατίας και της απώλειας χρόνου.
Η λύση από το Υπουργείο Παιδείας
Στις 27-3-2020 το Υπουργείο Παιδείας έστειλε επιστολή στους Δήμους όπου δεν είχε εφαρμοστεί ακόμη η δίχρονη για την κάλυψη αναγκών της δράσης «Προσωρινές εγκαταστάσεις στέγασης για την κάλυψη επειγουσών αναγκών της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης στα Δημόσια σχολεία της χώρας σύμφωνα με το αρ. 220 του Ν. 4610/2019 (ΦΕΚ70/Α/2019), στους δικαιούχους του οποίου αρχικά δεν συμπεριλαμβάνονταν ο Δήμος Αγίας Παρασκευής στα πλαίσια του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου.
Το πρόγραμμα περιελάμβανε την κατασκευή προσωρινών εγκαταστάσεων στέγασης για την κάλυψη επειγουσών αναγκών της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης με πλήρη χρηματοδότηση.
Τελικά με κινητοποίηση του Δήμου Αγίας Παρασκευής υπήρξε ένταξη στο πρόγραμμα με χρηματοδότηση 386.380,00 ευρώ και την τοποθέτηση συνολικά 7 αιθούσων σε Γούναρη-Πατρόκλου και Λεωνίδου.
Συνεπώς η χρήση των συγκεκριμένων αιθούσων, που εσφαλμένα αναφέρονται ως containers διότι δεν είναι, για όσους γνωρίζουν από εμπορευματοκιβώτια, ήταν επιλογή του υπουργείου Παιδείας με επιλογή αιθουσών που διαθέτουν όλες τις σχετικές εγκρίσεις και πιστοποιήσεις. Επίσης ΔΕΝ πληρώθηκαν από τους δημότες όπως εσφαλμένα διαδίδεται.
Take it or leave it
Πάνω - κυριολεκτικά - στην τούρλα του Σαββάτου, ήταν μια επιλογή take it or leave it. Ή παίρνεις το χρηματοδοτημένο πρόγραμμα, εναρμονίζεσαι με τις επιταγές του νόμου και έχεις ικανό χρόνο να προχωρήσεις στην κατασκευή των μόνιμων υποδομών, είτε δεν το επιλέγεις, ζητάς παρατάσεις που δεν πρόκειται να σου δοθούν και αφήνεις παιδιά εκτός.
Σίγουρα μια προκατασκευασμένη μεταλλική αίθουσα δεν είναι αυτό που όλοι θα θέλαμε, ούτε είναι όμορφο να μπαίνεις σε ένα χώρο και να βλέπεις έναν τοίχο που μοιάζει με λαμαρίνα. Ωστόσο προσπαθώ να θυμηθώ τα χρόνια που τα δικά μου τα παιδιά ήταν στους παιδικούς σταθμούς της λεγόμενης παραδοσιακής δόμησης. Οι χώροι στους οποίους φιλοξενούνταν ήταν τουλάχιστον το μισό για να μην πω το 1/3 του εμβαδού των αιθουσών αυτών. Όσοι έχουν παιδιά που πέρασαν από την Αγίου Γεωργίου επί ΙΒΣΑ και την Αφροδίτης καταλαβαίνουν πολύ καλά τι εννοώ.
Άλλωστε ακόμα και το υπουργείο και οι κτιριακές υποδομές που πιστοποιούν αυτές τις αίθουσες, ορίζουν και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα χρήσης τους το οποίο είναι τα τέσσερα χρόνια συν άλλα δύο σε περίπτωση παράτασης. Αυτό σημαίνει ότι μέσα στο διάστημα αυτό μία Δημοτική Αρχή, γιατί δεν είναι μόνο η δική μας, καλείται να προχωρήσει στη δημιουργία των αναγκαίων αλλά με μόνιμο χαρακτήρα υποδομών. Πάντως ο δήμος μας ήταν ο πρώτος στην Ελλάδα στο σύνολο αυτών που ακόμα δεν είχαν εναρμονιστεί με τη δίχρονη ο οποίος είχε προλάβει να είναι έτοιμος όσον αφορά την ένταξή του στο σχετικό πρόγραμμα όντας μέσα στις αρχικές προθεσμίες.
Όσον αφορά τις συγκεκριμένες αίθουσες η καταλληλότητα ή όχι πέρα από τα πιστοποιητικά θα κριθεί και στην πράξη μέσα από τη χρήση τους καθ' όλη την περίοδο που έρχεται μπροστά μας. Η εμπειρία που θα αποκτηθεί θα μας απαντήσει. Τα θετικά και τα αρνητικά τους μπορούν να εκτιμηθούν και να αξιοποιηθούν από τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου.
Εξ όσων φαίνεται το σκεπτικό της Δημοτικής Αρχής που όμως καλείται να το υλοποιήσει είναι το εξής: να ανοικοδομήσει τη νέα μονάδα η οποία θα είναι αρκετά μεγάλη στην οδό Ρόδων η οποία θα μπορεί να φιλοξενεί τόσο νηπιαγωγείο όσο και παιδικό σταθμό. Η λειτουργία της μονάδας θα μπορέσει να διευκολύνει στο κλείσιμο τμηματικά μέσα στην περίοδο ζωής των προκάτ αιθουσών ούτως ώστε αυτές σταδιακά και διαδοχικά να αντικαθίστανται με μόνιμες δομές.
Αν η Δημοτική Αρχή επέμενε στο να πάρει παράταση και δεν εκμεταλλευόταν το ευνοϊκό καθεστώς των εκτάκτων συνθηκών για να δημιουργήσει τις δομές έστω και με προσωρινές αίθουσες θα κέρδιζε μεν 12 μήνες με τις παλιές συνθήκες αλλά θα χανόταν στη συνέχεια στη γραφειοκρατία οπότε πάλι στο τέλος θα ήμασταν διαμαρτυρόμενοι. Τουλάχιστον τώρα μπορούμε να γκρινιάζουμε έχοντα τις αίθουσες που βλέπουμε κι ας μην είναι και αυτό που θα προτιμούσαμε ή θα επιλέγαμε αλλά όμως υπάρχουν οι θέσεις φιλοξενίας και είναι στο χέρι μας αυτά να τα φτιάξουμε και να τα βελτιώσουμε.
Ο κίνδυνος για τους ΠΑΙΣΔΑΠ
Επιπλέον υπήρχε ένας ακόμη κίνδυνος που δεν έχει ακουστεί. Σύμφωνα με την σχετική ΠΝΠ [αρ64 N4722/2020 φεκ 177/Α/15-9-2020] υπάρχει ένα επικίνδυνο παράθυρο αποδιοργάνωσης αν όχι παράλυσης των Παιδικών Σταθμών. Στο άρθρο 64 ορίζεται ότι:
Άρθρο 64 - Δυνατότητα χρήσης διαθέσιμων αιθουσών δημοτικών βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών και σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης 1. Για την κάλυψη των αναγκών εφαρμογής της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης κατά το σχολικό έτος 2020-2021, είναι δυνατή, με απόφαση του οικείου δημάρχου, η χρήση διαθέσιμων αιθουσών δημοτικών βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών, καθώς και σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ειδικά στις αίθουσες των δημοτικών βρεφικών και παιδικών σταθμών, κατανέμονται νήπια που εγγράφηκαν για πρώτη φορά στο Νηπιαγωγείο.2. Η ισχύς του παρόντος άρχεται από τις 14.9.2020.
Όταν όμως έχεις από τη μια ένα Νομικό Πρόσωπο που θεωρητικά παρέχει υπηρεσίες φύλαξης [λέω θεωρητικά διότι στην πράξη όλοι αναγνωρίζουμε τις σπουδαίες υπηρεσίες που προσφέρουν και είναι ουσιαστικά μικρά σχολεία] και από την άλλη κάτι το υποχρεωτικό, τότε είναι προφανές ότι ένας Δήμαρχος εξαναγκάζεται να πάρει χώρο από τους παιδικούς σταθμούς για τις ανάγκες της δίχρονης.
Εκτός από τα χαμένα παιδιά που δεν θα φιλοξενούνταν στους ΠΑΙΣΔΑΠ αυτό θα σήμαινε απώλεια εσόδων για το νομικό πρόσωπο, απώλεια θέσεων εργασίας στους ΠΑΙΣΔΑΠ και μη δημιουργία των θέσεων εργασίας που άνοιξαν τώρα με την εφαρμογή της δίχρονης και τα νέα παραρτήματα.
Για το τέλος θα κρατήσω μία αναφορά που έκανε ο δήμαρχος στη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού συμβουλίου και μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και ο καθένας ας την αξιολόγησή μόνος του. Ο κ. Ζορμπάς ανέφερε ότι τα τελευταία 30 χρόνια κατασκευάστηκαν μόνο δύο νέες δομές στην πόλη, ο παιδικός σταθμός της Λάδωνος στις αρχές της δεκαετίας του 90 και ο παιδικός σταθμός της δικής του θητείας στα Πευκάκια το 2013-14. Στο ενδιάμεσο η πόλη αντί να σχεδιάζει και να επεκτείνει τη δημιουργία νέων ιδιοκτητών δομών προτίμησε να νοικιάζει παλιές ακατάλληλες κατοικίες έναντι πάντα σεβαστότατων τιμημάτων.
Συνεπώς εύκολες λύσεις δεν υπάρχουν όταν έχουμε μπροστά μας αδιέξοδες καταστάσεις στις οποίες έχουμε βάλει και εμείς το χεράκι μας. Ο κορωνοϊός μας βοήθησε στην κυριολεξία να αποκτήσουμε τις βασικές δομές για να καλυφθούν οι ανάγκες. Ας αποδείξουμε λοιπόν ότι μπορούμε να αξιοποιήσουμε τον κερδισμένο χρόνο για να τακτοποιήσουμε τις εκκρεμότητες των τελευταίων δεκαετιών. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο. Και δεν υπάρχει επίσης. Στη Δημοτική Αρχή μπορούν ίσως σε λίγες ημέρες να πάρουν μια βαθιά ανάμεσα, αλλά αμέσως μετά πρέπει να πάρουν σειρά τα επόμενα βήματα.