Νίκος Σόβολος: Προσχηματική…Αξιολόγηση-Απροσχημάτιστη ομηρία

axiologisi

ΠΡΟΣΧΗΜΑΤΙΚΗ…ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΑΠΡΟΣΧΗΜΑΤΙΣΤΗ ΟΜΗΡΙΑ


Με το άρθρο 20 του  νόμου 4250/14, τροποποιούνται διατάξεις του Νόμου 318/92 «περί αξιολόγησης των εργαζομένων στο Δημόσιο,  τους ΟΤΑ και γενικότερα στον ευρύτερο Δημόσιο τομέα.

sovolos

 Του Νίκου Σόβολου - Οικονομολόγος/Πολιτικός Επιστήμονας

Η χρονική στιγμή που επέλεξε η κυβέρνηση να εισάγει τις διατάξεις αυτές σε μια περίοδο που τα δικαιώματα των εργαζόμενων στο Δημόσιο τομέα συρρικνώνονται, που οι αποδοχές τους με τις κατά καιρούς περικοπές έχουν πιάσει πάτο, που οι απολύσεις δια της μεθόδου της κινητικότητας (διαθεσιμότητα) είναι στην ημερήσια διάταξη, μας βάζει σε σοβαρή ανησυχία για τις προθέσεις της.

Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να  καταστήσει τον Δημόσιο Τομέα πιο ανεκτικό στις δικές της ανομολόγητες προθέσεις, και πιο ευέλικτο στις επιδιώξεις της, ώστε να τον ελέγξει ολοκληρωτικά.

Η νομοθετική αυτή επιλογή παρουσιάζει τα εξής ενδιαφέροντα στοιχεία:

1. Οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο θα κρίνονται  απ' την Γενική Διεύθυνση που υπάγονται αναλόγως .

2.Οι εργαζόμενοι στα Υπουργικά Γραφεία δεν θα κρίνονται απ' τη Γενική Διεύθυνση αλλά απ' τον άμεσο προιστάμενο τους ή σε περίπτωση που δεν υπάρχει απ' τον Υπουργό όπου εργάζονται .

3. Θεσμοθετείται ποσόστωση στη βαθμολογία

α. Με τους βαθμούς 9 έως 10 βαθμολογείται ποσοστό έως και 25 % των υπαλλήλων.

β. Με τους βαθμούς 7 έως 8 βαθμολογείται ποσοστό έως και 60% των υπαλλήλων.

γ. Με τους βαθμούς 1 έως 6 βαθμολογείται ποσοστό 15% των υπαλλήλων.

4. Τα κριτήρια βαθμολόγησης είναι α) η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα των μονάδων, β) οι αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων σε σχέση με τις προτεραιότητες της ασκούμενης πολιτικής και γ) η κατανομή των υπαλλήλων ανά οργανική μονάδα.

Έχοντας υπόψη μας τα βασικά αυτά στοιχεία της τροποποίησης μπορούμε να σημειώσουμε τις παρακάτω διαπιστώσεις μας:

1. Το τι θα γίνονται οι υπάλληλοι που θα βαθμολογούνται 1-6  δηλ.το 15 %των εργαζόμενων μπορούμε με βάση τις πρόσφατες εμπειρίες να το υποπτευθούμε βάσιμα.

2. Επίσης,  το πώς προσδιορίστηκαν οι ποσοστώσεις αυτές, κι αν προέκυψαν από κάποιες σοβαρές μελέτες δεν προσδιορίζεται στο κείμενο του Νόμου.

3. Στα κριτήρια δεν περιλαμβάνονται ζητήματα που έχουν σχέση με το ήθος των Υπαλλήλων όπως σαφώς προκύπτει απ' τους οικείους προσωπικούς φακέλλους της Υπηρεσίας.

4. Είναι ορατή η διαφορά του επιπέδου κρίσης ανάμεσα στους Υπαλλήλους που κρίνονται απ' τη Γενική Διεύθυνση (κι όχι απ τον άμεσο προιστάμενο τους) τους και στους εργαζόμενους στα Υπουργικά γραφεία που κρίνονται απ' τον άμεσο προιστάμενο τους ή απ' τον Υπουργό.

5. Για μια ακόμη φορά η κυβερνητική πρόταση στάθηκε μακριά απ' την δυνατότητα πραγματικής κρίσης των εργαζόμενων στο Δημόσιο αντί για την βαθμολόγηση με έωλα και μη μετρήσιμα ευχερώς κριτήρια, θα μπορούσε να προχωρήσει σε απρόσωπα διαφανή και αξιοκρατικά κριτήρια που αναφέρονται σε κρίση των Υπαλλήλων (εξέταση) μέσω ΑΣΕΠ στο γνωστικό τους αντικείμενο και την ικανότητα Διοίκησης.

Βέβαια,  αυτό θα ήταν χρονοβόρο κι οι αρμόδιοι θέλουν σύντομες διαδικασίες, γιατί έχουν άλλες ανομολόγητες σκοπιμότητες να υπηρετήσουν, που είναι να τσακίσουν την αξιοπρέπεια του εργαζόμενου, να τον αναγκάσουν να υποταχτεί κάτω απ' την αναγκαιότητα της επιβίωσης της οικογένειας του, και εν τέλει να τον θέσουν σε καθεστώς ομηρίας

Άλλωστε το είπαν και οι αρμόδιοι Υπουργοί παλιοί και φρέσκοι,  όσο διαρκεί η αξιολόγηση δεν θα γίνουν απολύσεις. ΜΕΤΑ;

 

 

 
Νεότερη Παλαιότερη