Περί δημοτικής μηχανής...

Είναι γεγονός, ότι ένα μεγάλο πρόβλημα που παρουσιάζεται στις (εκάστοτε) Δημοτικές Αρχές, είναι οι δυσλειτουργίες που παρουσιάζονται στο μηχανισμό της Διοίκησης δηλαδή στους υπαλλήλους και στις Υπηρεσίες.


Ένας σημαντικός αριθμός των υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. (στην ουσία και αυτοί Δημόσιοι Υπάλληλοι), έχουν αποκτήσει μια νοσηρή νοοτροπία. Βασιζόμενοι στο γεγονός ότι οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι (αιρετοί κάθε 4ετία ή 5ετία μετά το 2014), έχουν, κατά κανόνα, άγνοια γύρω από τη γενικότερη οργάνωση των Δημοτικών Υπηρεσιών (αρμοδιότητες, οργάνωση, λειτουργία, καθήκοντα κλπ), εκμεταλλευόμενοι και την έλλειψη εμπειρίας τους σε θέματα διοίκησης, κυριολεκτικά αναλαμβάνουν αυτοί (οι υπάλληλοι) τη διοίκηση στα χέρια τους.


Και αυτό δεν θα ήταν αναγκαία κακό, αν τουλάχιστον έκαναν καλά και ευσυνείδητα τη δουλειά τους. Την κάνουν όμως; «Δεν νομίζω Τάκη», που λέει και μια τηλεοπτική διαφήμιση. Είτε θα ακολουθούν μια πεπατημένη, που συνήθως είναι λανθασμένη, είτε θα αντιμετωπίζουν το δημότη σαν ενόχληση είτε θα τον στέλνουν από τον Αννα στον Καϊάφα, είτε (σε αρκετές περιπτώσεις) θα πρέπει ο δημότης να περιμένει μέρες, εβδομάδες ακόμη και μήνες για να εξυπηρετηθεί. Έχει γίνει μόδα η φράση «κάνουν ότι μας πληρώνουν και κάνουμε ότι τους δουλεύουμε». Βέβαια, μάλλον πρόφαση είναι ο λόγος αυτός. Δεν νομίζω να θυμάται κανείς τη Δημόσια Διοίκηση να εργάζεται σωστά (ακόμη κι όταν ήταν καλοπληρωμένη) τα τελευταία 37 χρόνια. Αρχικά ο κομματισμός, μετά ο κακώς νοούμενος συνδικαλισμός και τελευταία ο «παρτακισμός», έχουν διαλύσει το σύμπαν.


Μέσα στο γενικό κακό δε θα μπορούσε να μείνει «πίσω» και ο δικός μας Δήμος (δυστυχώς). Πολίτες στέλνονται από Γραφείο σε Γραφείο για να βρουν τον «αρμόδιο», υπάλληλοι αναζητούνται τηλεφωνικώς και «κρύβονται» για να μην απαντήσουν, δεν υπογράφουν για το γνήσιο της υπογραφής επειδή ο πολίτης δεν έχει μαζί του αστυνομική ταυτότητα αλλά άδεια οδήγησης (που όμως έχει ισχύ δελτίου ταυτότητας), προμηθευτές του Δήμου καθυστερούν να πληρωθούν για τί κάποιοι υπάλληλοι δεν «ενοχλούνται» να κάνουν αυτό για το οποίο πληρώνονται, άλλοι εν ώρα υπηρεσίας αντί να βρίσκονται στην Υπηρεσία τους, απολαμβάνουν τον καφέ τους ή το τοστ τους στην πλατεία και άλλα «ων ουκ έστιν αριθμός». Αναγκαστικά ο πολίτης απευθύνεται στην πολιτική ηγεσία. Και εκεί όμως οι «παλιές καραβάνες» υπάλληλοι, βραχυκυκλώνουν τον πολιτικό τους προϊστάμενο. Και όχι μόνο. Σε ορισμένες περιπτώσεις το «κρατούν μανιάτικο» τόσο για τον προϊστάμενο που τους έκανε παρατήρηση- και τον οποίο εκθέτουν στα μάτια του δημότη δείχνοντας ότι δε τον λαμβάνουν στα σοβαρά ή ότι απολαμβάνουν ασυλίας- όσο και για τον πολίτη που «τόλμησε» να τους αναφέρει! Και ένας νέος φαύλος κύκλος αρχίζει.


Θέλω να είμαι δίκαιος. Υπάρχουν ασφαλώς και κάποιοι υπάλληλοι που κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Και κάποιοι, ελάχιστοι, που κάνουν και παραπάνω απ΄ ότι πρέπει. Αλλά είναι η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα…


Έχουμε νέα Δημοτική Αρχή. Η προηγούμενη αρχή πλήρωσε στις τελευταίες εκλογές τα λάθη της, μεταξύ αυτών και το «κανάκεμα» των δημοτικών υπαλλήλων. Ο νέος Δήμαρχος ξεκίνησε με μια προσπάθεια εξορθολογισμού του δημοτικού μηχανισμού. Ας μην την αφήσει στην μέση, όσο κι αν χρειασθεί να συγκρουσθεί με τα μικροσυμφέροντα των όποιων «κακών» υπαλλήλων, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς πάντα τρικλοποδιές θα του βάζουν. Υπάρχει ένας πειθαρχικός κανονισμός (εξαιρετικά ευνοϊκός ακόμη για τους υπαλλήλους, ελέω Ραγκούση), που σχεδόν ποτέ δεν εφαρμόστηκε σε παραβάτες υπαλλήλους. Ας κάνει χρήση του όπου και όταν απαιτείται. Και να μην ξεχνά ότι σοφός άνθρωπος δεν είναι αυτός που δεν κάνει λάθη αλλά αυτός που δεν κάνει το ίδιο λάθος δεύτερη φορά. Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού. Η δε συντήρηση της όποιας κατάστασης από ένα σημείο και εντεύθεν μπορεί να ερμηνευθεί και ως συνενοχή. Ας μην επαναλάβει λοιπόν τα λάθη των προκατόχων του.


Ελεύθερος Στοχαστής

Νεότερη Παλαιότερη