Μιας και σε αυτή τη χώρα καταλαβαίνουμε καλύτερα την έννοια του Πολιτισμού αναπολώντας ένα άλλο πρότυπο πολιτισμού, αυτό που ονομάζουμε Αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό, θα σας προκαλέσω να σκεφτείτε ότι:
ένα μικρό κομμάτι αυτού του πολιτισμού, ένα μικρό σπασμένο μάρμαρο από ένα γλυπτό, ένα κομμάτι από ένα κείμενο, εκφράζει τον πολιτισμό αυτό στο σύνολό του ολόκληρο.
Τα μάρμαρα του Παρθενώνα όταν έφυγαν με τον τρόπο που ξέρουμε και πήγαν στο εξωτερικό κατάφεραν άμεσα, αυτά τα θραύσματα, να εκφράσουν με τον καλύτερο τρόπο, καλύτερα από όλους μαζί τους πρέσβεις αυτού του τόπου, τις αξίες και την ομορφιά των ιδεών αυτής της χώρας με τέτοιο δυναμικό τρόπο που τελικά να επηρεάσουν στο σύνολο τους τον Ευρωπαϊκό αλλά και τον παγκόσμιο πολιτισμό.
Αυτή είναι η δύναμη του πραγματικού Πολιτισμού μέσω της Τέχνης.
Επειδή όμως είναι πολύ δύσκολο να σας δείξω με τρόπο απλό και κατανοητό τι ακριβώς είναι αυτό που με μια λέξη ονομάζουμε πολιτισμό, κυρίως γιατί όλα αυτά είναι εμπειρικές προσωπικές κατακτήσεις που δεν μεταφέρονται με τα λόγια αλλά σπουδάζονται ,
θα σας δείξω τι συμβαίνει όταν από μια κοινωνία απουσιάζουν τα πολιτιστικά στοιχεία και μια κοινωνία ζει ουσιαστικά χωρίς πολιτισμό.
Αυτό, δυστυχώς, είναι εύκολο να σας το δείξω γιατί το βλέπεται κάθε μέρα γύρω σας είναι η σημερινή Ελλάδα, η Ελλάδα του τσάμπα Ευρω-χρήματος και της αυτιστικής αυταρέσκειας.
Είναι η σημερινή Ελλάδα της εύκολης λύσης και της καλοπέρασης, των ευκαιριακά τυχερών και βολεμένων. Είναι η Ελλάδα που πουλάει τα πάντα προκειμένου το Πάρτυ του ΕΓΩ και η Αυτοκρατορία του «Δήθεν» να συνεχίζεται αιώνια.
Χάσαμε αγαπητοί φίλοι, την συνοχή μας ως κοινότητα και την αίσθηση ότι ζούμε μαζί ως σύνολο σε έναν κοινό τόπο, πολύ πριν έρθουν εδώ οι μετανάστες και πολύ πριν η χώρα αυτή παραδοθεί στους εξειδικευμένους οικονομικούς εγκληματίες.
Η δύναμη και η αυταρέσκεια του ΕΓΩ τελικά κατέστρεψαν την δύναμη του συνόλου.
Η παρακμή θυμίζει την εικόνα των τελευταίων χρόνων της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και η μορφή του πολιτισμού μας σήμερα είναι τόσο διαβρωμένη ώστε σχεδόν κανείς σήμερα να μην μπορεί να ξεχωρίσει το καλό από το κακό, το όμορφο από το άσχημο, το ηθικό από το ανήθικο.
Η κυριαρχία του «κοντού» με το ΧΑΜΕΡ και του «ανεγκέφαλου» με τις κομμένες εξατμίσεις στους δρόμους, η «μαγκιά» και η κουτοπονηριά αντικατέστησαν την ευρηματικότητα και το δημιουργικό πνεύμα ενός ολόκληρου περήφανου και ευγενικού λαού μέσα σε λίγα μόλις χρόνια.
Μαζί με αυτό και δυο τουλάχιστον γενιές νέων ανθρώπων που με ευθύνη της εκπαίδευσης έγιναν ανίκανοι να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους προκειμένου να εργασθούν σε μια τέχνη.
Το όλο σκηνικό τρομάζει όλους μας ειδικά τώρα που ακόμα και η πολιτική φαίνεται να μην μπορεί πλέον να δώσει τις λύσεις στα αδιέξοδα αυτά μιας και ακόμα και οι πιο φιλελεύθερες ιδέες δυστυχώς δεν άντεξαν μακριά από την ανάγκη για εξουσία και τελικά την εκμετάλλευση όλων των άλλων.
Σήμερα περισσότερο από ποτέ τα ερωτήματα ζητούν μια νέα πολιτιστική αναπροσαρμογή.
Νέες ιδέες και Νέες αξίες πρέπει να προκύψουν μέσα από συνολική εντατική θεραπεία της κοινωνίας στο σύνολό της.
Η θεραπεία αυτή φαίνεται ότι θα προκύψει μέσα από την μελέτη, την γνώση και τον εκ νέου επαναπροσδιορισμό της έννοιας της ελευθερίας κάτι που φαίνεται ότι μόνο η Τέχνη μπορεί να κάνει σήμερα ως η μόνη ικανή να συνδυάσει τα ανόμοια και τα ασύνδετα αλλά και να προτείνει τρόπους καινοτόμους και μαζί πρωτοποριακούς.
Επιτέλους και εξ ανάγκης σήμερα καταλαβαίνουμε όλο και περισσότερο ότι η Τέχνη δεν μπορεί να μείνει στο επίπεδο της διακόσμησης, της δημιουργικής απασχόλησης και της εργασιοθεραπείας αλλά πρέπει να γίνει ο αρωγός ενός νέου πολιτισμού με βάση τον άνθρωπο και τα αιώνια ερωτήματα που τον απασχολούν.
Διαπιστώνει η Τέχνη και σηματοδοτεί τις αξίες αλλά και τις προσδοκίες μιας κοινωνίας που θέλει να εξελίσσεται ανοίγοντας δρόμους προς την αλήθεια, την γνώση και τελικά την απελευθέρωση από τα καθημερινά και γήινα φοβισμένα συναισθήματα μας στα διαχρονικά και οραματικά πεδία που οδηγούν μια κοινωνία στην υπέρβαση στην δικαιοσύνη και τελικά στην αγάπη και την αλληλεγγύη μεταξύ των ανθρώπων.
Εδώ στα Εργαστήρια Τέχνης του Δήμου μας 25 χρόνια τώρα προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε αυτή την κοινωνική - πολιτιστική ανάγκη των ανθρώπων της πόλης μας .
Μπορεί να μην φτάσαμε ακόμα σε θαύματα αλλά δεν χάσαμε ποτέ την δύναμη να προσπαθούμε συνεχώς για το καλύτερο.
Τα μέσα μας ήταν πάντα λιγοστά και ο πόλεμος που έχουμε δεχθεί εξ αιτίας της διαφορετικότητας μας όλα αυτά τα χρόνια άνισος .
Η κάθε βοήθεια που δεχθήκαμε ήταν πολύτιμη και μας έδωσε κουράγιο να συνεχίσουμε έως σήμερα.
Το έργο που επιτελέσαμε φάνηκε στη συμμετοχή, στα χαμόγελα των σπουδαστών μας και κυρίως στην αίσθηση που δώσαμε στους μικρούς μαθητές μας για έναν πλατύτερο κόσμο με υγιή στοιχεία ανταγωνισμούς και με σεβασμό στην προσπάθεια, την διαφορετικότητα και την συμμετοχικότητα.
Σήμερα αυτή η προσπάθεια βρίσκεται σε μία καμπή.
Οι προτάσεις μας για την συνέχεια της λειτουργίας των Εργαστηρίων Τέχνης ως μέρος μιας Δημοτικής προσπάθειας με κοινωνικό προσανατολισμό και με την συμμετοχή όλων των πολιτών του Δήμου που ενδιαφέρονται για αυτή την δραστηριότητα είναι :
1.Θεσμική,
και σοβαρή κατοχύρωση της υπόστασης μας με βάση τον εκπαιδευτικό μας ρόλο, την επί 25 συνεχόμενα χρόνια λειτουργία μας και με γνώμονα κοινωνικά κριτήρια και τις ανάγκες του Δήμου.
-Καταστατικό λειτουργίας με βάση τις προϋποθέσεις που ίσχυαν στην προγραμματική σύμβαση του ΥΠΠΟ και του Δήμου μας.(Δίκτυο Εικαστικών Εργαστηρίων ΥΠΠΟ 1006-2006)
- Έκδοση επίσημων βεβαιώσεων σπουδών για τους σπουδαστές μας με πρότυπο τις σχολές του ΥΠΠΟ.( Σχολή Καλών Τεχνών Πύργου Τήνου, κλπ.)
2. Οικονομικά
-Ταμειακή αυτονομία των εισφορών από τα δίδακτρα, έτσι ώστε τα χρήματα αυτά να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τις ανάγκες και την μισθοδοσία των Εργαστηρίων Τέχνης.
-Λογιστήριο, για την οργάνωση των Οικονομικών μας.
-Ορισμός ύψους επιχορήγησης από τον Δήμο και διάθεση των χρημάτων αυτών σε σταθερή ετήσια βάση για τις λειτουργικές μας ανάγκες .Σας θυμίζω ότι ο Δήμος επιχορηγεί τους Συλλόγους με 25000 ευρώ ετησίως.
-Αξιοποίηση προγράμματος ΕΣΠΑ για τον πολιτισμό με Ευρωπαϊκές συνεργασίες(Πρόταση)
- Ορισμός ύψους διδάκτρων ανάλογα με τους οικονομικούς πόρους και τις επιχορηγήσεις
από άλλους φορείς και με γνώμονα τις εκπαιδευτικές ανάγκες των σπουδαστών μας.
3.Προβολή και Διαφήμιση.
-Σταθερό και μόνιμο site των Εργαστηρίων μας όπως ήταν έως το 2009.
-Διαφημιστικές κάρτες για τα σχολεία-αφίσες για τις εκδηλώσεις μας και σταθερή παρουσία στο επίσημο site του Δήμου μας.
-Ετήσιο Φεστιβάλ Τεχνών και Πανελλήνιο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους για ερασιτέχνες κινηματογραφιστές.
-Καλοκαιρινές θεματικές εκδηλώσεις στον Πολυχώρο « Σταύρος Κώτσης»
-Επιμορφωτικά προγράμματα (WORKSHOP) σε συνεργασία με σχολές του εξωτερικού με βάση παραδοσιακές Τέχνες και τον Ελληνικό Πολιτισμό.
- Διοργάνωση Συμποσίων, Ημερίδων για τον Πολιτισμό, Συμμετοχή στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο του Δήμου μας και επιμορφωτικά προγράμματα στα σχολεία.
- Διοργάνωση σε συνεργασία με άλλους Δήμους Πανελλήνιας Έκθεσης Παιδικής Δημιουργίας.
-Έκδοση εκπαιδευτικών φάκελων και ετήσιων Ημερολογίων με εργασίες σπουδαστών και μαθητών μας.
4. Κτηριακή και υλικοτεχνική υποδομή.
- Άμεση μεταφορά των γραφείων μας όπως έχει συμφωνηθεί με τον Δήμαρχο στα πρώην γραφεία του Πνευματικού Κέντρου.
- Αποθηκευτικός χώρος ( άμεσα)
- Σχέδιο ενοποίησης χώρων με ενιαία στέγη και αξιοποίηση των ενδιάμεσων χώρων.
-Κλείσιμο του δρόμου μέσα από το προαύλιο του σχολείου μας. Σηματοδότηση.
-Σταθερή φύλαξη του Πολυχώρου «Σταύρος Κώτσης» και κατά τις απογευματινές ώρες.
Για τον σκοπό αυτό μεταφορά τμήματος της Δημοτικής Αστυνομίας ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.
-Σταθερή καθαριότητα των χώρων εργασίας σε σοβαρή βάση.
-Αξιοποίηση του δυναμικού της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου μας για τεχνικά ζητήματα.
-Κηπουρός και περιποίηση των εξωτερικών χώρων του Πάρκου.
- Να ολοκληρωθούν τα έργα ηλεκτροδότησης, ύδρευσης και αποχέτευσης των εγκαταστάσεων μας.
- Μόνιμη εγκατάσταση εξωτερικού θεάτρου στον πολυχώρο «Σταύρος Κώτσης».
- Ολοκλήρωση των εργασιών στο Πέτρινο κτήριο το οποίο παραμένει το μοναδικό κτήριο του Δήμου μας για πολιτιστικές εκδηλώσεις.( θέρμανση, φωτισμός, τουαλέτες.)
5. Εργασιακά.
-εργασιακή τακτοποίηση μετά από 25 χρόνια με σταθερή απασχόληση τουλάχιστον ενός Καλλιτεχνικού Διευθυντή και ενός Υποδιευθυντή για τα Εργαστήρια Τέχνης προκειμένου να επιμελούνται από κοινού τις σταθερές και πάγιες ανάγκες των Εργαστηρίων Τέχνης χειμώνα και καλοκαίρι.
-Ασφάλεια των εργαζομένων δασκάλων.
-Νέο σχέδιο συμβάσεων εργασίας με ορισμό των υποχρεώσεων των δασκάλων ως αναφορά τις συνελεύσεις , την τακτοποίηση και την εργονομία των χώρων μας αλλά και την σωστή υλοποίηση των εκπαιδευτικών μοντέλων και προγραμμάτων μας.
Άμεσες ανάγκες και λήψη αποφάσεων για:
-Οικονομικές εκκρεμότητες των δασκάλων και άμεση εξόφληση των δεδουλευμένων.
(Τα χρήματα αυτά έχουν κατατεθεί από τις συνδρομές των διδάκτρων και καμία επιβάρυνση δεν υπάρχει για τον Δήμο καθώς οι μισθοδοσίες καλύπτονται από τα χρήματα των μαθητών και σπουδαστών μας σχεδόν στο σύνολό τους.)
- Εξόφληση των τιμολογίων και προηγουμένων χρεών της ΚοιΠΕΔΑΠ για τα Εργαστήρια Τέχνης
- Προμήθεια λειτουργικών υλικών για το έτος 2011-12.
- Θέρμανση στο «Πέτρινο κτήριο» και εγκατάσταση μικροφωνικής εγκατάστασης για τις παρουσιάσεις και τα θεωρητικά μαθήματα στον χώρο αυτό.
-Απόφαση σχετικά με τις κοινωνικές παροχές ως αναφορά τα δίδακτρα. ( Πολύτεκνοι, φορολογικές βεβαιώσεις, υπάλληλοι Δήμου κλπ)
-Άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή και τους διδάσκοντες για το σπουδαστικό έτος 2011-12.Τα μαθήματα μας αρχίζουν αρχές Οκτωβρίου.
-Αίτηση προς την Περιφέρεια για επιχορήγηση στα Εργαστήρια Τέχνης των Δήμων που έχουν προβλήματα .Έχουμε στείλει σχετικό έγγραφο στον ΠΟΑΔΑΠ.
-Άμεση καταβολή των χρημάτων για το έτος 2010 – 11 από το υπόλοιπο κεφαλαίου της ΚοιΠΕΔΑΠ στα Εργαστήρια Τέχνης.
- Σχέδιο Προστασίας του Πολυχώρου «Σταύρος Κώτσης» από φωτιές για την καλοκαιρινή περίοδο. Ο κίνδυνος είναι πολύ μεγάλος.
- Έγκρισης χρημάτων 120 ευρώ για την διατήρηση του site της ΚοιΠΕΔΑΠ μέσα στο οποίο υπάρχει και το site των Εργαστηρίων Τέχνης.
- Παρακαλούμε επίσης να μας ενημερώσετε επίσημα σε ποιόν φορέα ανήκουν σήμερα τα Εργαστήρια Τέχνης. (ΚοιΠΕΔΑΠ ή ΠΟΑΔΑΠ) προκειμένου να μπορούμε να συνεννοηθούμε για άμεσα ζητήματα μας. (άδειες υπαλλήλων Γραμματείας, τακτοποίηση και μεταφορές υλικών μετά την Έκθεση κλπ)
-Ο-
Καλλιτεχνικός Διευθυντής
Των Εργαστηρίων Τέχνης
Δήμου Αγίας Παρασκευής
Γλύπτης
Τάκης Κοζόκος
Επικ. Καθηγ. ΔΠΘ.