Αγαπητοί αναγνώστες, σας παραθέτουμε κείμενο-παρέμβαση του υπεύθυνου αντιδημάρχου περιβάλλοντος & σχεδιασμού Μιχάλη Γριβέα για το θέμα της ανάπλασης. Ο κος Γρίβεας μας παρακάλεσε να το δημοσιέσουμε και το πράττουμε στα πλαίσια της δικαιοσύνης που θέλουμε να τηρούμε με όλους, μολονότι και ο ίδιος γνωρίζει ότι για συγκεκριμένους λόγους δεν έχουμε πάρει θέση υπέρ αυτής της μορφής της ανάπλασης. Θέλουμε επίσης να τον ευχαριστήσουμε διότι μας επέτρεψε να αφαιρέσουμε μια παράγραφο η οποία είχε κομματικό χαρακτήρα σεβόμενος τα πλαίσια λειτουργίας του site. Είτε συμφωνεί κανείς μαζί του είτε όχι, αξίζει τον κόπο να το διαβάσει προσεκτικά και σίγουρα θα καταλάβει αρκετά.
Ας θυμηθούμε λίγο τον γνωστό μύθο - παραβολή: « Κάποτε ο Χότζα έχτισε στην αυλή του ένα φούρνο. Περνά ένας γείτονας και του λέει : Αχ Χότζα μου τι λάθος έκανες, η πόρτα του φούρνου πρέπει να βλέπει στο νότο και όχι στην ανατολή. Καλοκάγαθος ο Χότζα γκρεμίζει το φούρνο και τον ξαναχτίζει με την πόρτα του στον νότο. Δεν πρόλαβε όμως να ξαποστάσει και περνά ένας δεύτερος γείτονας που του λέει: Αχ Χότζα μου τι λάθος έκανες , η πόρτα του φούρνου πρέπει να βλέπει στο βορρά. Εύπιστος ο Χότζα γκρεμίζει το φούρνο και τον ξαναχτίζει πάλι με την πόρτα του στον βορρά. Μόλις όμως τέλειωνε περνά ένας τρίτος γείτονας που του λέει : Αχ Χότζα τι λάθος έκανες , η πόρτα του φούρνου πρέπει να βλέπει στη δύση. Πάλι ο Χότζα μας γκρεμίζει το φούρνο και τον ξαναχτίζει με την πόρτα του να κοιτά στη δύση. Και αυτό γινότανε ξανά και ξανά ώσπου ο Χότζα μας βρήκε τη λύση! Έχτισε το φούρνο πάνω σ’ ένα κάρο και έστρεφε την πόρτα του ανάλογα με το πού του ζήταγε κάθε περαστικός…»
Έτσι λοιπόν ο αγαπητός μας Δήμαρχος και ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών ξεκίνησαν το έργο με κάθοδο την Αγίου Ιωάννου. Μετά την έκαναν άνοδο και τώρα 2πλό δρόμο! Ξέχασαν όμως μία λεπτομέρεια: ένας δρόμος δεν μπορεί να μπει πάνω σ’ ένα κάρο… Συγχωρήστε μου το χιούμορ , απολύτως σοβαρά όμως λέω ότι η ανάπλαση της Αγίου Ιωάννου δεν είναι απλά ένα κυκλοφοριακό ζήτημα. Αντιθέτως είναι το μείζον πολιτικό , περιβαλλοντικό και πολεοδομικό θέμα της πόλης μας. Η μονοδρόμησή της τώρα (με πλατειά πεζοδρόμια) και η προοπτική της πεζοδρόμισής της αύριο είναι ιδέα, άποψη, πολιτική και στάση ζωής! Ο 2πλός δρόμος στο κέντρο της πόλης μας την πισογυρνά στο παρελθόν. Επαναφέρει τις αντιλήψεις υπέρ του αυτοκινήτου , του τσιμέντου και της λαμαρίνας.
Θα μου πείτε όμως ότι κάτι πρέπει να κάνουμε , μιας και το έργο έχει ανασταλεί και απ΄ ότι φαίνεται πιθανά να καθυστερήσει κι άλλο. Βεβαίως κάτι πρέπει να κάνουμε, αλλά τι; Όχι πάντως να περιστρεφόμαστε σαν τον φούρνο του Χότζα. Όχι πάντως να υιοθετούμε αποσπασματικά μέτρα μέσα από ένα «χυλό» προτάσεων χωρίς άποψη, χωρίς στόχευση, χωρίς υπευθυνότητα , χωρίς όραμα, χωρίς στίγμα. Οφείλουμε να υπερασπίσουμε την πορεία της πόλης στο μέλλον. Την αλλαγή της υπέρ του πεζού και του περιβάλλοντος. Την μεταρρύθμιση της υπέρ της ποιότητας και της ομορφιάς. Με σταθερότητα και αξιοπιστία , χωρίς ταλαντεύσεις και παλινδρομήσεις!
Πριν γίνω όμως πιο συγκεκριμένος ας δούμε σύντομα γιατί σταμάτησε η Αγίου Ιωάννου. Διότι ο Επίτροπος και το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν εγκρίνουν να πληρωθεί ο εργολάβος θεωρώντας ότι υπάρχουν παρατυπίες ή παρανομίες. Ποιες είναι αυτές;
Ενώ ο Δήμαρχος λέει ότι είχαμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. , οι δικαστικοί ισχυρίζονται ότι αυτή δεν υπήρχε κατά τη στιγμή της δημοπράτησης του έργου.
Ενώ ο Αντιδήμαρχος Κώστας Κριτικίδης και η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου λένε ότι αύξησαν την τιμή για καλύτερη επεξεργασία των πέτρινων πλακών του πεζοδρομίου, οι δικαστικοί ισχυρίζονται ότι αυτό είναι υπερτιμολόγηση διότι η κατάλληλη επεξεργασία προβλεπόταν με την τιμή που είχε η μελέτη.
Ενώ ο Αντιδήμαρχος Κώστας Κριτικίδης και η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου λένε ότι αρκούσε το πιστοποιητικό του εργολάβου για το πέτρωμα « ιγνιμβρίτης », οι δικαστικοί ισχυρίζονται ότι ο Δήμος όφειλε να το ελέγξει με δική του δειγματοληψία. Πράγμα που έγινε αργότερα (με την συναίνεση της Αρχιτέκτονος του Δήμου Κας Φωτεινής Τσακπίνογλου) όταν ο γράφων επανήλθε ως Αντιδήμαρχος. Ίσως όμως να χάθηκε πολύτιμος χρόνος , ίσως πάλι να μην έχουν ολοκληρωθεί ακόμη τα αποτελέσματα του ελέγχου πλήρως.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ξεκαθαρίσω την προσωπική μου άποψη. Φυσικά εγώ νομικός δεν είμαι και δεν δικαιούμαι να κρίνω αυτή την πλευρά. Νομίζω όμως ότι οι αιτιάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν συνάδουν με την κοινή λογική. Δεν μπορεί ένα έργο να μην γίνεται όταν σήμερα υπάρχουν χρήματα με το αιτιολογικό ότι αυτά δεν ήταν τυπικά εξασφαλισμένα πριν 2 χρόνια !Δεν μπορεί ενώ το συνολικό κόστος του έργου δεν αυξήθηκε να σταματά επειδή αυξομειώθηκαν οι τιμές μονάδος ορισμένων εσωτερικών του εργασιών. Δεν μπορεί ενώ υπάρχουν πιστοποιητικά του Ε.Μ.Π. και του Πανεπιστημίου Αθηνών ότι το πέτρωμα των πεζοδρομίων είναι πράγματι ιγνιμβρίτης να σταματά το έργο μπας και το Ι.Γ.Μ.Ε. ή άλλος φορέας του δώσουν άλλο όνομα! Και στην χειρότερη περίπτωση όμως ακόμα και αν οι αιτιάσεις των δικαστικών έχουν βάση , θεωρώ ότι ένα τέτοιο έργο στην καρδιά της πόλης δεν έπρεπε να σταματήσει! Ας διορθώνονταν οι τιμές πληρωμής. Ας τιμωρούνταν οι τυχόν υπεύθυνοι. Το έργο όμως έπρεπε να συνεχιστεί!
Είναι γνωστό ότι για τη βιοκλιματική ανάπλαση της Αγίου Ιωάννου μίλησε σχεδόν όλη η Ελλάδα. Επίσης την αγκάλιασε η μεγάλη πλειοψηφία των συμπολιτών μας, πράγμα πολύ σπάνιο για τέτοιου είδους αλλαγές στην πρώτη τους φάση. Επί πλέον τη στήριξαν στην ουσία της και οι παρατάξεις των Κων Σταθόπουλου και Γκιζιώτη. Όμως στη Δημοκρατία υπάρχουν πάντα και διαφορετικές απόψεις. Έτσι διαφώνησαν - με θεμιτό τρόπο – με το συγκεκριμένο έργο οι παρατάξεις των Κων Σιδέρη και Ζορμπά , μερίδα του Συλλόγου Αι Γιάννη και μεμονωμένες ομάδες επαγγελματιών και κατοίκων. Δυστυχώς όμως υπήρξε και αθέμιτος πόλεμος από ελάχιστους «στρατηγούς της απραξίας» , με στόχο να σταματήσει το έργο. Από συνδημότες που αυτοαναγάγονται σε πολιτικούς ενώ – κατά την ταπεινή μου γνώμη – είναι μικροπαραγοντίσκοι που θέλουν να κρατούν την πόλη στην μιζέρια για να την χαμηλώνουν στα μέτρα τους. Αυτοί λοιπόν επιτέθηκαν με σωρεία μηνύσεων - δημοσιευμάτων κλπ και δημιούργησαν ένα κλίμα αναξιοπιστίας και ανασφάλειας στους δικαστικούς και λοιπούς δημόσιους ελεγκτές.
Θα πέφταμε όμως στο δικό τους επίπεδο αν λέγαμε ότι εμείς είμαστε αλάνθαστοι. Με την έννοια του στρατηγού , πού οφείλει να γνωρίζει όταν πάει στη μάχη ότι θα του επιτεθούν οι εχθροί , έχουμε κι εμείς πολιτικές ευθύνες. Γιατί με «ελαφρά την καρδία» πήραμε ρίσκα που δεν τα σήκωνε το βάρος του σπουδαιότερου έργου της πόλης μας. Θυμίζω ότι εξωθήθηκα σε παραίτηση από Αντιδήμαρχος (όλο το 2009) διότι και τότε διακυβεύτηκε το έργο. Διότι δόθηκε στον 2ο μειοδότη για τυπικούς λόγους. Τελικά όμως δικαιώθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας ο 1ος μειοδότης που τελικά ανέλαβε και το έργο…Όμως ο Δήμος μας έχασε 1 εξάμηνο ! Μα και η επίβλεψη που έγινε στη διάρκεια κατασκευής του έργου ποιόν πείθει ότι ανταποκρινόταν στο ύψος των απαιτήσεών του ? Παρ’ όλα αυτά αφού ξεκίνησε – έστω και καθυστερημένα – το έργο επανήλθα στη θέση του Αντιδημάρχου (τον Φεβ. 2010) υπερασπιζόμενος την πόλη , το έργο και την παράταξη. Παράταξη την οποία θα συνεχίσω να υπηρετώ δίνοντας όλες μου τις δυνάμεις για την νίκη της. Παρ΄ ότι δεν μου δόθηκε η αρμοδιότητα να εποπτεύσω την κατασκευή του έργου – όλο αυτό το διάστημα - κράτησα τους χαμηλότερους τόνους. Στήριξα τον Δήμαρχο και έδωσα τη μάχη μέχρι τέλους για την επανέναρξη του έργου. Θεωρώ καθήκον μου τώρα όμως να υπερασπιστώ τις ιδέες που πρεσβεύω (ως συνιδρυτής της παράταξης ΜΑΖΙ) κρούοντας κώδωνα κινδύνου για τις πολιτικές που ακολουθεί - αυτή τη κρίσιμη στιγμή - η ηγετική μας ομάδα και που πολύ φοβούμαι ότι μπορεί να μας οδηγούν στην ήττα.
Πιστεύω λοιπόν ότι το πρώτο που έχουμε να κάνουμε είναι να διαγνώσουμε τα αίτια που γεννούν την αρρώστια στην πόλη μας. Αντί να προσπαθούμε να θεραπεύσουμε τα συμπτώματα να χτυπήσουμε ριζικά τις αιτίες. Μήπως το πρόβλημα είναι μόνο η αναστολή εργασιών στην Αγίου Ιωάννου ? Αυτή τουλάχιστον άρχισε…To Κολυμβητήριο , η ανάπλαση της Δερβενακίων με τον πρώτο ποδηλατόδρομο, το Δημαρχείο δεν άρχισαν καν… Με δύο λόγια την πόλη μας μαστίζει - εδώ και πολλά χρόνια - το «φάντασμα» της απραξίας ! Και πρέπει να παραδεχτούμε ότι και η δική μας Δημοτική Αρχή – παρά τους αγώνες μας – δεν κατόρθωσε να το νικήσει μέχρι τώρα. Βεβαίως έχουμε παράξει αρκετά έργα : Τον αγωγό ομβρίων της Βενιζέλου, το γήπεδο στο Σ. Κώτσης (Σπυρούδη), οδοποιία στα Πευκάκια, νέα πεζοδρόμια με κυβόλιθους σ’ όλες τις γειτονιές. Έχουμε σοβαρές προσπάθειες στον Αθλητισμό, την Ανακύκλωση, τον Πολιτισμό και την Βιβλιοθήκη, την Βαμβακίαση, την Υγεία και την Κοινωνική Πολιτική, την Παιδεία , την Πυροπροστασία κλπ. Όμως αυτά δεν φτάνουν γιατί το δημόσιο αίσθημα καθορίζουν κυρίως τα έργα με στίγμα, τα λεγόμενα μεγάλα έργα.
Βεβαίως δεν είναι μόνο η πόλη μας. Όλη η χώρα και ο λαός μας βιώνει μια πρωτοφανή κρίση. Κρίση που οφείλεται κυρίως στην απραξία και τη «λαμογιά» που βασίλεψαν επί πολύ στην πατρίδα μας. Και σ’ αυτή την παθογένεια μερίδα έχει και η Αυτοδιοίκηση. Η έξοδος δεν μπορεί παρά να είναι : Δημιουργία και Διαφάνεια ! Ανάπτυξη με ποιοτικά έργα πάνω σ’ ένα νέο υγιές κοινωνικό «χωράφι» που θα οδηγήσουν στην πολυπόθητη ανάκαμψη. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με μεγαλοσύνη και θάρρος από το δικό μας «χωράφι». Ας «διορθώσουμε» κατ’ αρχήν τους ίδιους τους εαυτούς μας και ας φέρουμε ριζικές αλλαγές στις πολιτικές μας.
Να δεσμευτούμε ότι θα δώσουμε τη μάχη μέχρι τέλους για την επανέναρξη των εργασιών και την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης ανάπλασης της Αγίου Ιωάννου. Είτε με το να κερδίσουμε στην ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, είτε ακόμη και με νέα δημοπράτηση. Πάντα όμως με απόλυτη τήρηση των συγκεκριμένων μελετών που έχουμε εγκρίνει. Χωρίς να την ευνουχίσουμε ή να την αλλοιώσουμε.
Να εφαρμόσουμε εδώ και τώρα την κυκλοφοριακή μελέτη που έχει θεσμοθετηθεί. Θυμίζω τα κυριότερα σημεία της : άνοδος η Αγίου Ιωάννου, κάθοδος η Αιγαίου Πελάγους μαζί με την Ειρήνης. Παράλληλα να εφαρμόσουμε αμέσως την ρύθμιση στάθμευσης (επιτρέπεται σ’ όλη την δυτική πλευρά – απαγορεύεται σ’ όλη την ανατολική) στην Αγίου Ιωάννου, όπως αποφάσισε πρόσφατα το Δημοτικό μας Συμβούλιο.
9/6/2010
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΡΙΒΕΑΣ
Αντιδήμαρχος
Περιβάλλοντος & Σχεδιασμού