Πεδίο αντιθέσεων η ανάπλαση της Αγίου Ιωάννου


Αγαπητοί αναγνώστες,


Καταρχήν να σας ευχηθούμε χρόνια πολλά και ευτυχισμένος ο καινούριος χρόνος με την ελπίδα να αποδειχθεί καλύτερος από τον προηγούμενο. Αυτή τη φορά θα ασχοληθούμε με ένα θέμα το οποίο έχει απασχολήσει, ταλαιπωρήσει και προβληματίσει ως προς την επόμενη ημέρα αρκετούς από τους συμπολίτες μας. Το θέμα μας είναι η Αγίου Ιωάννου και η πολυσυζητημένη ανάπλασή της.  Αρκετές συζητήσεις έχουν λάβει χώρα και αρκετές απόψεις έχουν καταγραφεί για το θέμα. Οι θέσεις διίστανται ενώ υπάρχουν ερωτήματα τα οποία ακόμη αναζητούν μια απάντηση.


Ας ξεκινήσουμε όμως με ένα ερώτημα. Η Αγίου Ιωάννου χρειαζόταν κάποια παρέμβαση; Έπρεπε κάποια στιγμή να γίνει κάτι σε αυτό το δρόμο ή ήταν όλα εντάξει και επομένως άδικα κάτοικοι κι επαγγελματίες υφίστανται αυτή τη διαρκή ταλαιπωρία με την πλειοψηφία τους να διαμαρτύρεται; Η άποψή μας είναι πως ο βασικός δρόμος της πόλης μας αντιμετώπιζε αρκετά προβλήματα και χρειαζόταν να γίνει κάτι. Από αισθητικής άποψης ο δρόμος μαζί με το όλο σκηνικό δεν ξεχώριζε για την αισθητική του. Από λειτουργικής άποψης τα προβλήματα με τα μποτιλιαρίσματα ήταν εξ ίσου γνωστά, για αυτό όμως δε χρειάζεται παρέμβαση αλλά καλύτερη οδική συμπεριφορά από ορισμένους οδηγούς που σταματούν όπου τους αρέσει για να κάνουν τη δουλειά τους αδιαφορώντας για τους υπόλοιπους.  Ναι λοιπόν έπρεπε να γίνει κάτι στην Αγίου Ιωάννου αλλά πιθανότατα όχι αυτό που αποφασίστηκε και υλοποιείται αυτή τη στιγμή.


Με το παρόν μας κείμενο στόχο δε θέλουμε να πάρουμε θέση ούτε με τους υπέρμαχους της ανάπλασης αλλά ούτε και αυτούς που είναι ενάντιοι σε αυτή. Σκοπό έχουμε να φωτίσουμε μια διαφορετική διάσταση των πραγμάτων και κυρίως να θέσουμε υπ’όψιν σας κάποια ερωτήματα / δεδομένα που έχουμε κι εμείς ως φορολογούμενοι πολίτες της Αγίας Παρασκευής. Ας τα δούμε ένα προς ένα.


1. Προσωπικό όραμα;


Η ανάπλαση με την υλοποιούμενη μορφή της σύμφωνα με τοπική εφημερίδα γειτονικής πόλης υπήρξε προσωπικό όραμα ενός συγκεκριμένου ανθρώπου, ο οποίος μόλις το έφερε η συγκυρία το προώθησε. Άραγε αληθεύει αυτή η πληροφορία η οποία κυκλοφορεί γενικότερα στην πόλη; Κι αν αληθεύει, μπορεί ο καθένας μας ότι οραματίζεται όσο καλές προθέσεις και να έχει -διότι κανείς δεν αμφιβάλλει για αυτό- να το πραγματοποιεί αν βρεθεί στην κατάλληλη θέση δίχως να έχει προηγηθεί η απαραίτητη δημόσια διαβούλευση;


2. Δημόσια διαβούλευση


Υπήρξε δημόσια διαβούλευση για το θέμα; Άλλωστε ζούμε σε μια πόλη η οποία διαφημίζει τις λαϊκές συνελεύσεις και τη συμμετοχή όλων των πολιτών. Δεν υπήρξε. Τουλάχιστον σε όσους άμεσα εμπλεκόμενους επαγγελματίες και κατοίκους απευθυνθήκαμε, κανείς δε μας είπε ότι ρωτήθηκε για το θέμα ή ότι του ζητήθηκε να καταθέσει την άποψή του. Δε θα ήταν πιο σωστό οι αρμόδιοι φορείς του Δήμου να καταρτίσουν ένα ερωτηματολόγιο και να το διανείμουν προς συμπλήρωση στους κατοίκους και τους επαγγελματίες της Αγίου Ιωάννου αλλά και των πέριξ δρόμων; Ακόμη οι γονείς των οποίων τα παιδιά βρίσκονται στο δημοτικό παιδικό σταθμό της Αγίου Γεωργίου και της Τρωάδος αλλά και στο σχολείο λίγο πιο χαμηλά, δε θα έπρεπε να ερωτηθούν; Δε θα μπορούσε -αφού οικονομικά η ιστοσελίδα του δήμου χρηματοδοτείται από την Ε.Ε. και το Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και επομένως υπάρχουν οι πόροι- να δημιουργηθεί ένας ιστότοπος όπου ο κάθε πολίτης να μπορεί ελεύθερα να καταθέσει την άποψή του όπως τώρα συμβαίνει με την κυβέρνηση και το opengov.gr; Την αξιολόγηση των απόψεων όλων των εμπλεκομένων μερών και των πολιτών θα μπορούσε να ακολουθήσει μια σειρά συγκεκριμένων ανοικτών συνελεύσεων και έτσι με ένα πνεύμα δημοκρατικότητας να ληφθούν οι όποιες αποφάσεις με τη μεγαλύτερη δυνατή πλειοψηφία / λαϊκή αποδοχή. Πριν λίγο καιρό πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση για το θέμα στις 16/12 στο Δημαρχείο και μάλιστα μας συστήθηκε ότι καλό θα ήταν να δίναμε το παρόν. Δεν το πράξαμε όμως καθώς δε βρήκαμε το λόγο όταν πλέον όλα βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης και όχι του σχεδιασμού. Τι αξία θα είχε η γνώμη η δική μας αλλά και οποιουδήποτε άλλου σε ένα θέμα που όλα έχουν αποφασιστεί προ πολλού; Επιπρόσθετα έχουμε ερωτηματικά για το αν αυτή η συγκέντρωση ήταν αυθόρμητη ή προϊόν των έντονων διαμαρτυριών ώστε να εκτονωθεί κάπως η κατάσταση.


3. Θα τονωθεί η εμπορική κίνηση


Ένα από τα επιχείρηματα αυτής της μορφής της ανάπλασης ήταν ότι θα τονωθεί η εμπορική κίνηση των καταστημάτων. Δε νομίζουμε ότι ο κόσμος δεν επισκέπτεται την Αγίου Ιωάννου για να ψωνίσει ή να πιει τον καφέ του επειδή τον ενοχλούσαν τα διερχόμενα αυτοκίνητα ή τα πεζοδρόμια που υπήρχαν. Δηλαδή η πτώση κατά 30% του τζίρου των καταστημάτων προτού ξεκινήσουν τα έργα ήταν αποτέλεσμα της απουσίας μεγάλων πεζοδρομίων ή της διπλής κατεύθυνσης του δρόμου; Εμείς θεωρούμε πως τα πράγματα είναι πιο απλά στο θέμα της εμπορικής κίνησης. Με την ανεπίσημη ανεργία πάνω από το 20% και τις προβλέψεις για 30-35% στο επόμενο διάστημα, με τα λουκέτα το ένα μετά το άλλο, με τα έξοδα να τρέχουν, με τις φορολογικές επιδρομές στους συνεπείς που δεν μπορούν να αποκρύψουν ούτε σεντ, με τα ανοίγματα σε δάνεια και κάρτες και μέσα σε ένα κλίμα οικονομικού τρόμου και χρεωκοπίας, τι είδους εμπορική κίνηση μπορεί να υπάρξει; Είναι απλό το πράγμα, αν έχεις χρήματα στην τσέπη του παντελονιού, ψωνίζεις και ξοδεύεις, αν δεν έχεις όπου και να βρεθείς δε θα τονωθεί η εμπορική κίνηση γιατί άλλο ο υγιεινός περίπατος και άλλο η οικονομική δραστηριότητα. Εμπορική κίνηση δίχως την τόνωση της τσέπης του καταναλωτή δεν μπορεί να υπάρξει.


4. Δρόμος στολίδι


Πράγματι κανείς δεν αμφιβάλλει ότι με το τέλος των έργων θα μας παραδοθεί από αισθητικής απόψεως ένας πανέμορφος δρόμος ο οποίος θα είναι αναπλασμένος με φιλικά προς το περιβάλλον υλικά και στον οποίο ο πολίτης θα χαίρεται να απολαμβάνει τον περίπατό του. Δεν έχουμε επίσης καμία αμφιβολία ότι θα αποτελέσει παράδειγμα και για άλλες γειτονιές της Αθήνας. Τι γίνεται όμως με τους υπόλοιπους δρόμους; Η βιτρίνα μας αρκεί όταν το υπόλοιπο μαγαζί δεν έχει αρκετά να δείξει; Οι περισσότεροι δρόμοι της πόλης μας είναι σε απαράδεκτη κατάσταση. Είναι σα να μην υπάρχουν πεζοί σε αυτό τον τόπο. Τι να κάνει κανείς μια αναπλασμένη Αγίου Ιωάννου όταν το να φτάσει σε αυτή θα είναι μια περιπέτεια γεμάτη κινδύνους για τη σωματική του ακεραιότητα; Ακόμη και σε δρόμους που έχουν γίνει αναπλάσεις π.χ. Ηπείρου, πάλι το πρόβλημα εξακολουθεί, όταν οι οδηγοί εκμεταλλεύονται την απουσία κολωνακίων στις εισόδους των garage και έτσι βρίσκουν την ευκαιρία να ανεβάσουν τα αυτοκίνητά τους πάνω στο πεζοδρόμιο; Π.χ. είναι εικόνα αυτή που παρουσιάζει καθημερινά η λεωφόρος Μεσογείων σε όποιου την αρμοδιότητα κι αν υπάγεται;  Θυμηθείτε το αρχικό μας άρθρο σχετικά με την έλλειψη ελευθέρων πεζοδρομίων. Θα έχουμε λοιπόν έναν ιδανικό –όσον αφορά τους πεζούς- δρόμο που θα θυμίζει το πανέμορφο κάστρο και οι δρόμοι που οδηγούν σε αυτόν θα μας παραπέμπουν στις τάφρους με τους κροκόδειλους οι οποίες περιέβαλαν τα κάστρα.


5. Τρομακτικές καθυστερήσεις


Το έργο προχωρά με απελπιστικά αργούς ρυθμούς και έτσι παρατείνεται η ταλαιπωρία των κατοίκων αλλά και των οδηγών. Είναι πλέον καθημερινό και σύνηθες το φαινόμενο των εκνευρισμών και των διαπληκτισμών των οδηγών. Όλοι είναι έτοιμοι να εκραγούν. Μια άλλη όμως σημαντική πτυχή είναι αυτή την οποία καταγγέλει ο εμπορικός κόσμος. Οι καταστηματάρχες μιλούσαν από καιρό για πτώση του τζίρου γύρω στο 30%. Άλλωστε όλοι έχουμε παρατηρήσει πόσοι ελεύθεροι χώροι προσφέρονται προς ενοικίαση στην Αγίου Ιωάννου. Περίμεναν λοιπόν την εορταστική περίοδο για να τονωθεί κάπως η κίνησή τους και να καλύψουν ένα μέρος των απωλειών τους. Με τα έργα όμως ακόμη να εξελίσσονται, τα χώματα, τις σκόνες και τις απαγορευτικές κορδέλες στην ημερήσια διάταξη έχασαν και αυτή την ευκαιρία. Μας έκαναν λοιπόν εντόνες διαμαρτυρίες για αυτό καθώς και για τον τρόπο εκτέλεσης των έργων. Δυστυχώς όμως όπως φαίνεται αυτή η εικόνα θα συνεχιστεί για καιρό και πιθανότατα θα υπάρχει πλήγμα την περίοδο των εκπτώσεων κι ενδεχομένως και το Πάσχα το οποίο φέτος είναι αρκετά νωρίς. Πάντως κάποιες καθυστερήσεις σε τεχνικά έργα δημιουργούν απορίες. Είναι δυνατόν μια απλή αλλαγή πεζοδρομίων σε ένα δρόμο όπως η Κουμουνδούρου να διαρκεί τόσες εβδομάδες;


6. Μονοδρόμηση


Οι περισσότεροι από τους οποίους ρωτήσαμε είναι αντίθετοι με την μονοδρόμηση. Συμφωνούν ότι χρειαζόταν ένα λίφτιγνκ αλλά μέχρι εκεί. Ούτε τόσο υπερβολικό στένεμα του δρόμου ούτε μονοδρόμηση. Για πολλούς το υπάρχον πεζοδρόμιο ήταν αρκετό. Το ζήτημα ήταν να μην συναντά κανείς πάσης φύσεως εμπόδια πάνω σε αυτό. Πολλοί περιμένουν με ενδιαφέρον να δουν την κατάσταση σε συγκεριμένα "προβληματικά" σημεία της Αγίου Ιωάννου μετά την ανάπλαση. Το βασικότερο όμως μειονέκτημα της ανάπλασης με τη μορφή που αποφασίστηκε είναι ότι η πόλη μας -κακά τα ψέμματα- δε διαθέτει υποδομές κι αυτό σε γενικές γραμμές το παραδέχονται όλοι. Μια αντίστοιχη αναπλασμένη Αγίου Ιωάννου μπορείτε να δείτε στη Βούλα. Μιλάμε για τη Βασιλέως Παύλου. Υπάρχει μια διαφορά όμως, το μέρος διαθέτει ρημοτομία. Πολλούς φαρδείς πλατείς δρόμους, κάθετους και παράλληλους ικανούς να αντέξουν μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φορτίο και να φιλοξενήσουν σταθμευμένα αυτοκίνητα (σε πολλές περιπτώσεις και στις δύο πλευρές του δρόμου). Εδώ ποιοι παράλληλοι δρόμοι υπάρχουν κατά μήκος της Αγίου Ιωάννου; Προς την ΕΡΤ απολύτως κανένας με το μέρος να θυμίζει περισσότερο λαβύρινθο. Από την άλλη μεριά υπάρχει θεωρητικά μια Αιγαίου Πελάγους η οποία είναι στα 300-400 απόσταση από την Αγίου Ιωάννου και φτάνει μέχρι ένα σημείο. Επιπλέον η Βασιλέως Παύλου -πέρα από την παράπλευρη υποδομή- έχει τέτοιο πλάτος που να επιτρέπει τέτοιες παρεμβάσεις. Επιπρόσθετα δίνεται η δυνατότητα για δωρεάν στάθμευση για 20 λεπτά με τη δημοτική αστυνομία να περιπολεί διαρκώς ώστε να εξασφαλίζεται η τάξη κι ο σεβασμός στον πεζό. Εμείς θα πράξουμε το ίδιο; Επιπρόσθετα η εικόνα πρασιάς / πεζοδρομίου είναι ομοιόμορφη. Εδώ;


7. Ανησυχία για το αύριο


Αυτή η απόφαση της μονοδρόμησης είναι που έχει δημιουργήσει πολλά ερωτηματικά. Με μια μόνο εξαίρεση που υποστήριζε την πλήρη πεζοδρόμηση, όλοι μα όλοι οι επαγγελματίες / κάτοικοι που ρωτήσαμε είναι αντίθετοι με την μονοδρόμηση. Αναρωτιούνται, πού θα πάνε όλα αυτά τα αυτοκίνητα; Τόσο τα διερχόμενα όσο και όσα ήταν τυχερά και προλάβαιναν να βρουν κάπου να σταθμεύσουν. Εμείς σε διάφορες συνεντεύξεις και αφιερώματα είτε στον τύπο είτε στην τηλεόραση ενημερωθήκαμε για όλα τα θετικά χαρακτηριστικά του έργου αλλά δε διαβάσαμε για το που θα πάνε όλα αυτά τα Ι.Χ., δεν είδαμε τις απαντήσεις που θα θέλαμε όσον αφορά τις επιπτώσεις της επόμενης μέρας και τις ανησυχίες που εκφράζονται σχετικά με αυτή. Ήδη βλέπουμε όλοι τι γίνεται στο φανάρι της Τασσοπούλου με το πήξιμο μέρα-νύχτα. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε την ανησυχία μιας μόνιμης κατοίκου, που είναι μητέρα και μας έγραψε για το πως θα κατεβαίνει μέχρι το σχολείο στην Αγίου Ιωάννου το πρωί για να αφήσει το παιδί της. Το πόσο μεγαλύτερη απόσταση πρέπει να διανύσει, το πόσο μεγαλύτερο χρόνο πρέπει να σπαταλήσει και το πόσο περισσότερο καύσιμο να ξοδέψει και καυσαέριο να εκπέμψει για να φτάσει στο σχολείο.


Όσον αφορά τα οικονομικά δεδομένα του έργου, τον προϋπολογισμό του και τα όσα ακούγονται, δεν ασχοληθήκαμε και δε θα επεκταθούμε. Μας αρκούν τα παραπάνω. Καταλήξαμε όμως σε ένα συμπέρασμα, ότι ίσως να μην είναι μακριά η μέρα που θα μιλήσουμε για την επόμενη (αναγκαστική) ανάπλαση της Αγίου Ιωάννου αν και κανονικά θα έπρεπε να συζητάμε για την ανάπλαση ολόκληρης της πόλης (να σώσουμε οτιδήποτε αν σώζεται) και όχι μόνο ενός δρόμου... Πάρ'αυτα ο καλύτερος κριτής είτε είναι κανείς υπέρμαχος είτε αντίθετος είτε σκεπτικός θα είναι η ίδια η πραγματικότητα όταν το έργο θα έχει ολοκληρωθεί. Εμείς ευχόμαστε ειλικρινά για το καλό της πόλης μας όλα να πάνε κατ'ευχήν.



Στρατής Μαζίδης
Νεότερη Παλαιότερη